Biografanmeldelse
03. mar. 2022
The Batman
Den nye Batman-film er ofte mere detektivhistorie end superheltebrag, når Robert Pattinson og Zoë Kravitz som Batman og Catwoman sætter sig for at løse Gækkerens morbide gåder. Foto | Warner Bros.

The Batman

Robert Pattinson sejrer som udslidt Bruce Wayne i medrivende detektivhistorie, der er den smukkeste Batman-film til dato.

Af Frederik Hoff

Siden Batmans fødsel i 1939 har biografpublikummer mødt den maskerede hævner et utal af gange og i umiddelbart alle tænkelige udgaver.

I flæng kan nævnes Adams Wests campede 60’er-ikon, Michael Keatons stoiske tegneseriehelt, Christian Bales knurrende moralfilosof og senest Ben Afflecks fladpandede dræbergud.

Det efterlader spørgsmålet, om The Batman – instrueret af Matt Reeves og med Robert Pattinson i hovedrollen – kan bringe noget nyt til bordet.

Svaret er ikke helt ligetil.

Vi møder helten to år inde i hans bekæmpelse af kriminelle i byen Gotham, hvor hver en kvadratmeter emmer af råddenskab og vold.

En gal mesterforbryder, Gækkeren, myrder systematisk højtstående personer og udstiller deres korruption. Han elsker at drille Batman med morbide gåder og udfordrer superheltens moralske kompas.

Det lyder næsten 1:1 som Christopher Nolans succesfulde The Dark Knight, hvor Heath Ledger spiller Jokeren. Også han er kopieret effektivt af Gækkeren, som spilles omtrent lige så kaotisk og underholdende af Paul Dano.

Alligevel byder historien på noget originalt.

Et ofte overset aspekt af Batmans dna er, at han også er en dygtig detektiv. Og forfriskende er The Batman ofte mere en klassisk, grum noir-detektivfilm end en superheltefilm.

Langsomt opklarer Batman, Catwoman (Zoë Kravitz) og politikommissær Gordon (Jeffrey Wright) Gækkerens uhyggelige gåder, mens herligt kitschede onelinere flyver rundt mellem dem. Samtidig formår Gothams mange skurke at være både uhyggelige og tegneserieagtige.

Visuelt er noir-æstetikken skruet op til ti. Fotograf Greig Frasers kamera fanger mesterligt handlingen midt i action-scener, der udnytter intenst mørke til sin fordel.

Især én kulsort kampsekvens i en tunnel kun oplyst af geværsalver beviser, at vi har at gøre med den smukkeste Batman-film til dato.

Men midt i det medrivende mysterium begynder historien at blive ensformig og forudsigelig, så den næsten tre timer lange film kommer til at føles præcis så lang.

Man kunne næsten ønske, at Warner Bros. helt utænkeligt havde brugt de mange millioner på en god detektivfilm uden Batman. For de fleste af problemerne kommer fra titelpersonen selv.

Midt i Afflecks kritiserede æra som superhelten i det kuldsejlende DC-filmunivers tager Robert Pattinson nu masken på. Og selv om han gør det noget mere effektivt end Affleck, er det langt fra en original præstation.

Pattinson leverer en millimeterpræcis kopi af Christian Bales hårde hævner i Dark Knight-filmene. Skuespilleren imiterer både den intimiderende gestik, svævende gangart og desværre også den komisk knurrende Batman-stemme.

Selv dragten læner sig meget tæt op ad Christian Bales, og i The Batman døjer helten da også med det samme problem som altid: Hvad skal vi med retfærdighed og hævn, når de svage i samfundet kæmper for basal overlevelse?

Langt mere interessant er Pattinsons bud på manden bag masken.

Hans bud på den forældreløse rigmandssøn Bruce Wayne har i modsætning til tidligere udgaver opgivet at opretholde sin offentlige facade. Han er et blegt natdyr med dårlig kropsholdning og tør dialog, der står i skarp kontrast til alteregoet. Veltrænet nok, men stadig med Pattinsons spinkle figur intakt.

Sjovt nok minder hans Bruce lidt om gennembrudsrollen som livløs førsteelsker i vampyrfilmen Twilight.

Men Bruce Wayne er et menneske af kød og blod, der om dagen mærker konsekvenserne af alteregoets natlige kampe. En tom skal af et menneske, der ofrer sin dødelige krop og identitet til fordel for en overnaturlig kamp, han aldrig vinder.

Den store forskel på Marvels populære superheltefilm som The Avengers og DC-filmene er, at Marvels helte først og fremmest er mennesker med relaterbare problemer, mens DC-heltene er græske guder, der kæmper metaforiske, filosofiske kampe.

Robert Pattinsons Bruce Wayne er begge dele.

Titel:
The Batman

Land:
USA

År:
2022

Instruktør:
Matt Reeves

Manuskript:
Matt Reeves, Peter Craig

Medvirkende:
Robert Pattinson, Paul Dano, Zoë Kravitz, Jeffrey Wright, John Turturro, Colin Farrell

Spilletid:
175 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 11 år

Premiere:
3. marts

Relevante artikler

Nyhed
01. mar. 2022
Batman dropper Rusland

Batman dropper Rusland

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
03. dec. 2025
Zootropolis 2

Zootropolis 2

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
Ingen kære mor

Ingen kære mor

Biografanmeldelse
05. nov. 2025
Musenes jul

Musenes jul

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten