Serieanmeldelse
05. nov. 2024
Balladen om kolonihaven – sæson 2

Meget er ved det gamle i haveforeningen Jørgen Berthelsens Minde, hvor Fjolle-Kjeld stadig er en slags ubevidst kropsaktivist, og hans kone Susanne bakker ham fanatisk op, imens hun lyder som et pensioneret askebæger.

Foto | Kompagniet

Balladen om kolonihaven – sæson 2

Anden sæson af TV 2’s successerie er en slem skuffelse, hvor charmen er forduftet og det hyggelige samvær erstattet af sofadruk.

Af Kristian Ditlev Jensen

En af de klassiske satiriske tilgange går ud på at finde det store i det små. Vi kender det fra H.C. Andersens eventyr om Vanddråben, hvor han skildrer københavnerne, der ”æder” hinanden som små kannibalistiske amøber i grumset vand. 

Og det virker, for det store i det små er sjovt. 

Imidlertid er det små i det store noget helt andet. Og måske er det dét, der går galt i anden sæson af Balladen om kolonihaven med undertitlen De sidste vers. 

Sagen er i hvert fald, at uanset hvor meget man elskede første sæson af den virkelig gode og originale tv-serie – undertegnede gav den altså seks velfortjente stjerner på stedet her i Ekko – og i sagens natur derfor også gerne ville elske toeren, så falder denne sæson nærmest helt fra hinanden fra første spadestik. 

Det er til en start svært at sætte fingeren på, hvor problemet ligger. For vi møder præcis de samme skæbner – plus/minus – som i første sæson. 

Kjeld er stadig über-teatralsk udklædt, en slags ubevidst kropsaktivist og en bundløs ølhane. Hans kone Susanne bakker ham stadig fanatisk op, imens hun lyder som et pensioneret askebæger med sin skønne, nordjyske dialekt. 

Tina er den joviale, indædte arbejderklassekvinde i mandetøj og med kort hår. Og den plastic-kirurgisk fiksede cougar med det numerologisk klingende navn Anamariia er stadig helt væk fra stalddøren med sin yoga, sin alternative wellness og nu også sin nye kæreste Bjarne. 

Tilde og Nanna er de unge i bestyrelsen og beskrives relativt anonymt som de ikke-aggressive, men solokørende typer fra en yngre generation, der ikke for alvor gider fællesskabet. 

Jens mumler stadig, så man ikke kan forstå et ord af, hvad han siger, når han slår i bordet og bliver vred over stort set alt. Daniella og sønnen Sejr, som også er nye, vil bare være i fred. 

Hvor der tidligere var en knivskarp og hylende morsom sammenhæng mellem kolonihavens transistorradioer og storpolitikken i radioavisen, er den nu pludselig langt mindre entydig. 

Hvor formanden Finn, der ligner en knastør revisor med velovervejede fritidssko, og hans medbestyrelsesmedlemmer tidligere skabte virkelig sjove konflikter ved med hænderne på ryggen at inspicere mælkebøtter, man ikke havde luget korrekt, er det nu regulære byggesager, der svindles med, og som skal kontrolleres. 

Det har slet ikke samme satiriske bid, fordi der ikke skydes gråspurve med kanoner, men faktisk større rovfugle. Det er simpelthen hverken sjovt, sigende eller pudsigt. 

Samtidig er der ærefrygt – og storhedsvanvid – på færde, som fuldstændigt ændrer dette billede af et lille miniature-Danmark. Da Finn som formand skal modtage statsminister Mette Frederiksen, der også har set seriens første sæson, bliver det hverken rørende eller sjovt. Det bliver bare en dokumentarbid om et ministerbesøg. 

Samtidig er der sket noget med de centrale deltagere i dette reality-tv-show. 

På den en side er al charmen forduftet, så vi nu bare er tilskuere til hjælpeløse alkoholikere og folk uden noget at tage sig til, som får tiden til at gå. Det hyggelige samvær er erstattet af egentlig sofadruk. 

På den anden side lider mange af deltagerne af det, man kalder for Main Character Syndrome. Det er en tilstand, hvor man får den vrangforestilling, at man er verdens centrum, fordi man hele tiden bliver set. Men da Fjolle-Kjeld giver interviews i øst og vest, bliver han pludselig klædt af og fremstår som det, han er. 

Anden sæson er så slem en skuffelse, at man får lyst til at smide det hele ned ad plastic-skærebrættet. Imidlertid tjener seriens sidste kvarter én hel stjerne hjem. For i en nærmest påklistret og totalt overraskende finale, bliver det hele pludselig, som det var i sæson ét. 

Nu fortæller træmanden Finn noget meget personligt for første gang som et egentligt levende menneske. Og efterfølgende foreslår han et vidunderligt nyt projekt. Da han krammer en grådkvalt Kjeld, er vi tilbage på det gamle niveau. Men femten gribende minutter af en samlet varighed på 120 minutter er simpelthen for lidt. 

Der er alligevel grænser for, hvor store ting der kan være i det små.

Titel:
Balladen om kolonihaven

Sæson:
2

Land:
Danmark

År:
2024

Tilrettelægger:
Jesper Elming, Mie Frank Petersen, Cirkeline Bechmann

Redaktion:
Gitte Sønderby, Majbrit Oddershede Pedersen, Lene Juul Bruun, Bjarke Stender, Katrine Fuglsang

Medvirkende:
Beboerne i haveforeningen Jørgen Berthelsens Minde, Niels Hausgaard

Spilletid:
Fire afsnit af cirka 30 minutter

Anmeldelse:
Fire afsnit

Premiere:
5. november på TV 2 og TV 2 Play

Relevante artikler

Fra samme skribent

Tv-anmeldelse
04. dec. 2025
Hvem passer på grisene?

Hvem passer på grisene?

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Valdes jul – Vintermiraklet

Valdes jul – Vintermiraklet

Serieanmeldelse
28. nov. 2025
Blossoms Shanghai

Blossoms Shanghai

Serieanmeldelse
24. nov. 2025
The Beast in Me

The Beast in Me

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten