Tv-anmeldelse
25. jan. 2021
Bag skyerne
De amerikanske søskende Nora og Nolan er to af de børn, som fortæller om det barske tab af en forælder i dokumentaren Bag skyerne. Foto | Adam Philp

Bag skyerne

Katrine Philp har skabt en hjerteskærende dokumentar, der gør sig til et talerør for de allermindste og bryder tabuet om børn i dyb sorg.

Af Kjartan Hansen

”Hej, jeg hedder Kimmy, og min far er død.” 

Det fortæller en otteårig pige foran kameraet. Umiddelbart virker hun ikke trist, når hun siger det. Hun fortæller det ganske naturligt. Som var hun blevet spurgt om, hvad hun fik til morgenmad. 

Genert over at tale med fremmede giver hun ordet videre til sin lillebror, Nick. Underlæben ryster, og han tørrer sig nervøst om øjnene. Han sidder tavs og presser tårerne tilbage, imens han kigger direkte mod kameralinsen. Bag skyerne starter med, at voksne og børn fra sørgegruppen Good Grief i den amerikanske delstat New Jersey præsenterer sig selv og navnet på den af deres nærmeste, som for nylig er gået bort. 

Derfra ser vi ikke meget til de voksne. Filmen følger børnene, som får lov til at fortælle om deres egen oplevelse af at miste. 

Og der er ingen eksperter til at forklare og fortolke børnenes oplevelser. Den opgave tilfalder seeren. 

”Jeg ville aldrig svare ærligt,” siger et af børnene, der vil vide, hvorfor folk altid spørger, om man er okay. ”Hvad ville de stille op, hvis jeg sagde nej?” 

Andre deler observationer om døden, som de selv synes er mærkværdige og nogle gange tragikomiske. Femårige Mikayla troede, at farens begravelse havde et Halloween-tema. 

Hvorfor skulle alle ellers være sortklædt og kapellet pyntet med alle de kors? 

I kirken synger et hvidklædt gospelkor, men den eftertænksomme pige synger ikke med. Hun sidder og funderer over døden, som er svær at forklare for én, man helst vil skåne for tilværelsens barske virkelighed. 

”Hvordan kan far høre os, når vi taler med ham?” spørger Mikayla sin mor. Hun får aldrig et klart svar, men deler sin egen forestilling om himlen, når hun sidder på gulvet på sit lyserøde prinsesseværelse. 

Hun drømmer om et festligt legeland, hvor hun kan se sin far igen. 

Man mærker, at børn og sorg er et tabubelagt emne. De allerfleste vil hellere, at deres børn smiler og er glade. 

Kimmy fortæller, hvordan alle sagde, at alt var i fineste orden, da faren blev kørt væk med ambulancen. Men hun ønskede tydeligvis ikke at blive skånet for sandheden. Og da de ankom til hospitalet, var hendes far allerede sovet ind. 

”Nej, han er i himlen, hvor alt er godt,” sagde de voksne. Pigen smiler påtaget. ”Efter begravelsen fik vi balloner og tog på McDonald’s.” 

Endelig bryder lillebror tavsheden, og Nick råber med glinsende, tårevædede kinder, at han savner sin far. 

Men sorgen er for tung en følelse at være i, når ingen før har fortalt ham, at det er helt i orden at være ked af det. Så i næste nu afreagerer han i legerummet, hvor han slynger omkring sig med alle de bolde, han kan komme i nærheden af. 

Instruktør Katrine Philp – kendt på Ekko Shortlist for portrættet af en ensom kvinde i Book of Miri – udfolder historien i børnehøjde. 

Fremstillingen afbrydes glimtvis af optagelser af tomme legerum og vægge fyldt med familiefotos med afdøde forældre og breve, hvor børn har skrevet kærlighedserklæringer og et sidste farvel. 

Døden er et konstant tema i børnenes leg. De giver bamser jammerlige baghistorier, hvor hele familien er død, og når de leger hospital lyder lægens diagnose, at patienten kun har tre minutter tilbage at leve i. 

I en park slipper seksårige Peter og hans onkel CJ to balloner med hver deres hilsen til drengens afdøde forældre, der holder hånden over ham bag skyerne. 

Deraf filmens titel. 

Især julehøjtiden kan være svær, og vi ser tapre Peter grine af onklens vittigheder, imens de pynter juletræet og tænder lys ved vejen, hvor hans mor i sin tid kørte galt. 

Det er filmens force at være talerør for de allermindste og give os indblik i, hvad de tænker om noget så uhåndgribeligt som døden.

Titel:
Bag skyerne

Land:
Danmark

År:
2020

Instruktør:
Katrine Philp

Medvirkende:
Peter, Nora, Nolan, Kimmy, Nicky, Mikayla

Spilletid:
88 minutter

Premiere:
26. januar på DR2 og DRTV

Relevante artikler

Nyhed
25. mar. 2020
Danskere vinder på digital festival

Danskere vinder på digital festival

Cph:Dox 2018
26. mar. 2018
False Confessions

False Confessions

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
23. okt. 2025
Boots

Boots

Serieanmeldelse
15. okt. 2025
Chad Powers

Chad Powers

Biografanmeldelse
09. sep. 2025
Se gennem Aske

Se gennem Aske

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten