Biografanmeldelse
16. dec. 2014
Bag fjendens linjer
Engelske Jack O’Connell fortjener et gedigent gennembrud for rollen som en engelsk soldat, der forsøger at overleve natten i krydsild mellem protestanter og katolikker i Belfast anno 1971. Foto | Jason Firth

Bag fjendens linjer

Stemningsfuld krigsfilm om Irlands religionskampe går helt tæt på en enkelt rekruts værste mareridt, men planter krigens angst og absurditet i os alle.

Af Jesper Bo Petersen

”Da jeg havde læst det, tænkte jeg straks, at det (manuskriptet, red.) kunne transcendere den irske religions-konflikt the Troubles og få en universel karakter. Det mindede mig om Slaget om Algier. Det mindede mig om Irak, Afghanistan. Det er trist, men jeg læste det og tænkte: ’Det her er alt for relevant,’ ” har instruktør Yann Demange udtalt til det skotske magasin The Skinny.

Og som sagt så gjort.

Bag fjendens linjer foregår nok i Nordirland et par år efter, at konflikten mellem det protestantiske flertal, der ønskede at blive i den britiske union, og katolikkerne, som kæmpede for et forenet Irland, for alvor brød ud. Men historien er blot den gedulgte scene, hvor Demange og manuskriptforfatter Gregory Burke lader deres mareridt udspille sig.

Gary, en ung soldat i den britiske hær, venter med resten af delingen på at blive sendt til Tyskland, men da konflikten i Nordirland optrappes, er det af sted til Belfast. Det går fra slemt til værre, da en soldaterkammerat dør, og Gary i den irske nat bliver skilt fra sin deling.

Uden at ane hvor han er, eller hvem han kan stole på, skal han overleve natten, løbe spidsrod mellem venner – en lille katolsk dreng og et barmhjertigt ægtepar – og fjender, som lige så godt kunne være Gary selv.

Bykortet, som sergenten viser frem, da de ankommer til Belfast, er et broget morads af grønne og gule områder, venner og fjender. Ingen synes at kunne kende forskel, men alle er på stikkerne, inklusive de britiske efterretningsfolk, som har været der for længe. Det er svært at sige, om de er fredsbevarende eller blot en tredje gråmelerede part i gadens kampe.

Filmen starter som en klassisk krigsfilm – i stil med Full Metal Jacket og Platoon – i træningslejren, hvor de unge rekrutter kravler gennem mudderet, løber forhindringsløb, træner til at dræbe. Det er uforpligtende, indtil det forpligter i Belfasts gader. Indtil uskylden går tabt.

Men så snart Gary er overladt til sig selv i natten i Belfast, forandrer filmen sig og bliver en helt anden, uhyggelig fisk. Vi er i en forfølgelses-thriller, hvor alle jagter den fortabte dreng.

Både instruktør og manuskriptforfatter har et godt greb om genrerne, og de maler karakterer og konflikter med en humanisme, så man mærker tragedien, når en ung mand er blevet beordret til at slå en anden ung mand ihjel. De kunne have spillet på samme fodboldhold som børn, hvis altså ikke de var født ind i to forskellige religioner på to forskellige øer.

Jack O’Connell (This is England) fortjener et alvorligt gennembrud med rollen som Gary. Han er mere medløber end kriger, og tvivlen og frygten – hvad er det, vi laver! – brænder i hans øjne.

Det er vidunderligt, at Demange fortæller, at han blandt andet har ladet sig inspirere af John Carpenters Flugtaktion New York, der på anderledes udsyret sci-fi-vis også beretter en rejse til nattens ende.

Begge film bruger genren til at skabe stemninger.Følelsen af at være aldeles fortabt, ikke kunne vide sig sikker på noget, gennemløber begge film, og thriller-plottet forplanter sig i tilskueren som en abstrakt, eksistentiel angst.

I Bag fjendes linjer gør den det ikke mindst på grund af fotografen Tat Radcliffes håndholdte, gullige og feberhede billeder af den irske nat. Man får fornemmelsen af at være fanget i enhver rekruts værste mareridt.

Titel:
Bag fjendens linjer

Originaltitel:
’71

Land:
England

År:
2014

Instruktør:
Yann Demange

Manuskript:
Gregory Burke

Medvirkende:
Jack O’Connell, Paul Anderson, Sam Reid, Sean Harris, Charlie Murphy

Spilletid:
99 min.

Premiere:
18. december 2014

Relevante artikler

Top 5
12. dec. 2014
Konflikten i Nordirland

Top 5: Konflikten i Nordirland

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
19. sep. 2016
Suburra

Suburra

Biografanmeldelse
13. sep. 2016
Chronic

Chronic

Biografanmeldelse
13. sep. 2016
I blodet

I blodet

Biografanmeldelse
24. aug. 2016
Sparrows

Sparrows

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten