Serieanmeldelse
14. feb. 2022
Badehotellet – sæson 9
Det er med blandede følelser, når Amanda (Amalie Dollerup) og datteren Frida (Lara Azimi-Busekist) vender hjem efter krigen. Foto | Mike Kollöffel

Badehotellet – sæson 9

Danmarks befrielse varsler lysere tider i kostumedramaet, der forsøger at reflektere over Anden Verdenskrigs efterspil, men stadig har hyggehumoren som sin force.

Af Kjartan Hansen

”Man har næsten glemt, hvor godt det er,” siger hr. Aurland til stuepigen Ottilia.

På sit vante hotelværelse med udsigt over Vesterhavet badet i solskin smager han sin første friskbryggede kop kaffe efter fem forbandede år med erstatningsvarer under Tysklands besættelse af Danmark.

Kaffen er ikke det eneste glædelige gensyn i niende sæson af det populære kostumedrama. Året er 1945, og Danmark er atter frit efter, at Anden Verdenskrig endelig er forbi.

De sædvanlige feriegæster vender tilbage til det nordjyske badehotel, mens nye ansigter og spirende kærlighed kommer til.

Efter tre sæsoner, hvor krigens rædsler har ageret bagtæppe for dansk sommerhygge, er det et klogt valg at spole frem til befrielsen.

Jens Jacob Tychsen stjæler vanen tro rampelyset med sin kostelige præstation som den selvoptagede skuespiller Edward Weyse, der giver den gas på klaveret til glæde for både gæster og personalet på hotellet.

Sladderen går blandt de besøgende, når deres tilknappede alderspræsident fru Fjeldsø (Birthe Neumann) ankommer med sit sekstenårige barnebarn Sarah. Pigen ved jo ikke, at Edward er hendes rigtige far!

Imidlertid får teenageren øjnene op for den jævnaldrende fiskerdreng Lauritz (Sigurd Philip Dalgas). Han er som taget ud af en Morten Korch-film med sit blonde hår, sin strikvest og sixpence, der giver en slående lighed med en ung Ib Mossin (Far til fire).

Den spirende ungdomsforelskelse indfanger hyggestemningen, som serieskaberne Stig Thorsboe og Hanna Lundblad i ni sæsoner har tryllebundet danskerne med.

”Jeg har været prostitueret på havnen,” lyder det herligt morsomme svar fra konfliktsøgende Bertha, når hendes bekymrede mor noget sent vil vide, om hun var med i modstandsbevægelsen.

Dynamikken mellem de to er fremragende sjov og sigende for seriens humor, når den er allerbedst.

Det er tydeligt, at TV 2’s ellers pæne serie gerne vil reflektere over Anden Verdenskrigs efterspil. Imens hr. Aurland læser en bog af Kaj Munk – som blev henrettet af tyskerne – taler andre gæster om, hvordan de selv var berørt af besættelsen.

Men i hotellets hyggelige stue med bløde veloursofaer og tunge fløjlsgardiner skylles al snak om krig og elendighed ned med et glas cognac.

Det er desuden belejligt, at tyskeren Uwe, som Amalie Dollerups stædige hotelejer Amanda forelsker sig i, viser sig at være del af den tyske modstand mod nazisterne. Ligeledes arbejdede grosserer Georg Madsen (Lars Ranthe) heldigvis ikke længe nok for tyskerne til at blive kaldt værnemager.

Der er imidlertid en nysgerrig murren i krogen om, hvordan grev Ditmar (Mads Wille) kom i koncentrationslejr.

I tråd med seriens virkelighedsfjerne skildring af fortiden meddeler han foran dem alle, at han blev sendt til Dachau, fordi han er bøsse. Således ignoreres, at homoseksuelle stadig forfulgtes i Danmark, hvis ikke de gik stille med dørene.

At Badehotellet vender tilbage til sin nostalgiske skildring af idylliske somre ved Vesterhavet markeres allerede fra starten. Her kommer Amanda med datteren Frida hjem fra Sverige og ser, at hotellet er ganske forandret.

Indvendigt ligner det et kryds mellem en bunker og et bayersk værtshus. Imens mor og datter nervøst kigger sig omkring, høres nervepirrende, men påtaget strygermusik, som var det en parodi på stemningen i besættelses-film som Flammen & Citronen og Hvidstengruppen.

Efter kun fire ugers renovering er alle hagekors fjernet, og hotellet ligner igen sig selv. Udenfor skinner solen og fuglene kvidrer. Ja, selv munter jazzmusik spiller i baggrunden, som var krigen aldrig sket.

Badehotellet har ikke mod til at bearbejde krigen og virker tonedøv, når dens efterspil får lov til at fylde. Men hyggehumoren er stadig dragende, når kostumedramaet optimistisk ser fremad.

Titel:
Badehotellet

Sæson:
9

Land:
Danmark

År:
2022

Serieskaber:
Stig Thorsboe, Hanna Lundblad

Medvirkende:
Amalie Dollerup, Lars Ranthe, Birthe Neumann, Bodil Jørgensen, Ulla Vejby, Jens Jacob Tychsen

Spilletid:
Fem afsnit af cirka 50 minutter

Anmeldelse:
Tre afsnit

Premiere:
7. februar på TV 2 og TV 2 Play

Relevante artikler

Essay
30. jan. 2019
Forsvar for Badehotellet

Forsvar for Badehotellet

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
23. okt. 2025
Boots

Boots

Serieanmeldelse
15. okt. 2025
Chad Powers

Chad Powers

Biografanmeldelse
09. sep. 2025
Se gennem Aske

Se gennem Aske

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten