Biografanmeldelse
17. dec. 2024
Babygirl

Nicole Kidman styrer sin topdirektørs modstridende følelser rundt om fetich og fornedrelse i forholdet til Harris Dickinsons praktikant, der på en gang er farlig forfører og nervøs tumpe.

Foto | A24

Babygirl

Kinky sexscener hører til de mest vovede i Nicole Kidmans karriere i pirrende og politisk ukorrekt film, der svinger mellem erotisk drama og overklassesatire.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Grænserne sløres i denne slibrige og sexede film om en kvindelig topdirektør, der sætter elitelivet over styr med et kinky bdsm-forhold til sin håndfaste praktikant.

Det er en præmis, instruktør Halina Reijn udfolder med sans for den usikre overgang mellem at udvise hensyn og udøve kontrol i en kosteligt svingende tone mellem erotisk drama og overklassesatire.

Reijn kaster publikum direkte ind i soveværelset, hvor Nicole Kidmans Romy stønner sig til en falsk orgasme oven på sin kærlige mand Jacob (Antonio Banderas), før hun sniger sig væk og onanerer sig færdig til dominansporno i et tilstødende værelse.

Deres kernefamilieliv med to halvvoksne døtre i en luksuslejlighed på Manhattan og et rigmandspalæ nord for New York er idyllisk og ufarligt. Lige så forudsigeligt som de robotter, Romy har skabt en formue på at udvikle til logistikbranchen.

Hun er en powerkvinde, der tager sin botox uden smertestillende. Hun forstår at performe, men det fortrængte vender tilbage, da en ung mand (Harris Dickinson) standser en løbsk schæferhund på gaden og siden viser sig at være den nye praktikant Samuel i hendes firma.

”Tror du virkelig, at automatisering fører til bæredygtighed, eller er det bare noget, man siger for at få folk til at kunne lide robotter?” skærer han uforskammet gennem hendes pr-jargon.

Hun skubber ham tilbage med dådyrøjne og en skælven i underlivet, der hyler hende ud af den og gør hende skamfuld. Magtbalancen tipper frem og tilbage mellem chefen, der knalder praktikanten, og praktikanten, der afpresser sin chef.

På kontoret, på et lurvet hotel, på toiletgulvet, til det hede synth-beat på George Michaels Father Figure, et sangvalg så overtydeligt, at det flirter med camp.

Halina Reijns manuskript går i clinch med en favnende politisk korrekthed, der lægger lige så mange bånd på liderligheden, som den bløde Jacob gør det med sin insisteren på det lykkelige familieliv. Lysten hænger truende over forholdet, hvis potentiale til at skyde Romys liv i sænk er et turn-on i sig selv.

Den hollandske instruktør slår halv skade mellem debutfilmen Instinct, hvor en fængselspsykolog falder for en sexforbryder, og det satiriske mordmysterie Bodies Bodies Bodies, hvis rigmandsyngel farer i flint med influencersprog og manglende realitetssans.

Fotograf Jasper Wolfs skarpskårne billeder leder tankerne hen på Adrian Lynes erotiske 80’er-thrillers 9½ uge og Farligt begær, og filmens miljø og tematik er nært beslægtet med sidste års fængende Fair Play. Man mærker også mere end en snert af Michael Hanekes selvudslettende Pianisten, Steven Shainbergs skandaløse bdsm-romance Secretary og ikke mindst Stanley Kubricks Eyes Wide Shut, hvor Nicole Kidman og Tom Cruise gav sig hen til erotisk besættelse.

Det gør Kidman også her, selv om kontroltabet bliver flittigt forhandlet undervejs. Den i dag 57-årige Oscar-vinder er eminent til at skildre overklassekvinder, der falder fra hinanden.

Hun styrer Romys modstridende følelser rundt om fetich og fornedrelse i hudløse sexscener, der hører til de mest vovede i hendes karriere.

28-årige Harris Dickinson brød igennem i homodramaet Beach Rats og har siden vekslet mellem tumper og forførere. Hans Samuel er lidt begge dele, kommanderende det ene øjeblik, nervøs det næste. Og da han begynder at komme faretruende tæt på Romys familie, leger filmen med vores forventninger.

Rivaliseringen mellem Samuel og teaterinstruktøren Jacob er et andet højdepunkt, en generationskonflikt, der trækker på Antonio Banderas’ lange karriere som latinsk førsteelsker og leverer nogle af filmens mest morsomme scener.

Det kan skuffe en smule, at historien efter så mange sammenfiltrede følelser rundes forholdsvis konventionelt af. Men det opleves også som en pointe med en fræk punchline.

Titel:
Babygirl

Land:
Holland, USA

År:
2024

Instruktør:
Halina Reijn

Manuskript:
Halina Reijn

Medvirkende:
Nicole Kidman, Harris Dickinson, Antonio Banderas, Sophie Wilde, Esther McGregor

Spilletid:
114 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 15 år

Premiere:
9. januar

Relevante artikler

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. dec. 2025
No Other Choice

No Other Choice

Biografanmeldelse
11. nov. 2025
Jay Kelly

Jay Kelly

Biografanmeldelse
19. okt. 2025
Frankenstein

Frankenstein

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten