festivalanmeldelse
04. sep. 2024
Baby Invasion

Den kuldegysende præmis i Harmony Korines film Baby Invasion er, at et hacket computerspil gør virkeligheden til et voldspsykopatisk skydespil.

Foto | EDGLRD

Baby Invasion

Kultinstruktøren Harmony Korine skejer helt ud i frenetisk totaloplevelse, der nok giver bedst mening til et raveparty med mdma i blodet.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Hvad skal man stille op med Baby Invasion

Harmony Korines seneste Venedig-projekt efter sidste års udsyrede og macho-toksiske Aggro Dr1ft er et computerspilsmareridt i første person. Iscenesat som en livestream af en maskeret gruppe røveres indbrud i luksusvillaer i Florida. 

Præmissen er kuldegysende.

Et hacket computerspil florerer på the dark web, som via augmented-reality-teknologi gør virkeligheden til et voldspsykopatisk skydespil.

Røvernes ansigter er via AI-teknologi erstattet med smilende babyfjæs, men de bærer automatgeværer og opfører sig som overstadige teenagere, der vifter med fuckfingre og raver igennem, mens 8bit-animerede avatars danser hen over skærmens nederste halvdel, og et kommentarspor leverer pubertære jokes og blaserte kommentarer:

Late stage capitalism, bro.

My grandma got more drip than these wannabes.

Welcome to the end of joy.

De fleste kommentarer er skrevet med asiatiske skrifttegn eller det kyrilliske alfabet, og der er hverken reallyd og eller megen handling. Røverne danser rundt, mens husenes hovedrige ejere sidder rædselsslagne på jorden, lige så livlige som NPC’er i et online-skydespil.

Billederne skifter konstant, videochatvinduer og popup-beskeder om penisforstørrelser og gavmilde prinser fra Nigeria dukker op, mens virkeligheden fortoner sig i lag af frenetisk computergrafik.

Hen over uhyrlighederne lyder et pumpende electronica-lydspor leveret af den anonyme, kultdyrkede musiker Burial. Og en kvindelig sengekammerstemme fortæller et eventyr om en kanin, som det er komplet umuligt at koncentrere sig om. 

Baby Invasion er kun en film i den allermest generøse forstand, nemlig at den kan projiceres på et lærred for et betalende publikum, uden at de kan kræve deres penge tilbage.

Men det er der vist heller ikke megen risiko for, at de ville gøre, selv om billetterne her i Venedig går for 300 kroner stykket. Harmony Korine er en superstjerne for en indforstået fanskare, og ingen anden visning på Venedig-festivalen har været lige så svær at komme ind til.

Den amerikanske instruktør slog igennem som manuskriptforfatter til Larry Clarks skelsættende Kids fra 1995 og blev senere filmbranchens enfant terrible med værker som Trash Humpers og Gummo samt en respekteret kultfilmskaber med Spring Breakers og den muntre slackerkomedie The Beach Bum.

For et par år siden startede han kunstkollektivet EDGLRD, der ”redefinerer fremtidens underholdning”, som der står på hjemmesiden. Som navnet antyder, går det ud på at være så yderliggående, provokerende og nævenyttig som muligt.

Jeg var selv grebet af den tomgangspoetiske Aggro Dr1ft, der var optaget med infrarøde kameraer og pyntet med computergenererede effekter og screensaver-æstetik. Meget af salen udvandrede undervejs, men blev man hængende i Harmony Korines solsvedne gangsterunivers, havde de vildt farverige billeder en hypnotisk effekt.

Allerede dengang erkendte instruktøren, at man dårligt kunne kalde det en film, og da Aggro Dr1ft holdt amerikansk premiere i Los Angeles i januar, var det meget passende på en stripklub.

Baby Invasion er endnu sværere at kategorisere, og instruktøren har lovet, at det færdige produkt vil byde på indtil flere film-i-filmen, som man kan se samtidig på sin telefon.

Jeg ved ikke, hvorfor det skulle gøre oplevelsen bedre. Til gengæld kan jeg levende forestille mig Baby Invasion som baggrundstapet til et raveparty. Måske vil den give en afstumpet form for mening med mdma i blodet. 

Harmony Korine taler til en anden generation end det rutinerede festivalpublikum, der sad med blokkene parat til visningen. Baby Invasion er designet til TikTok-generationen – som den unge mand, der blev lukket ind i sidste øjeblik, fordi der stadig var et par tomme pladser.

Halvvejs igennem filmen begyndte han at snorke.

Titel:
Baby Invasion

Land:
USA

År:
2024

Instruktør:
Harmony Korine

Manuskriptforfatter:
Harmony Korine

Medvirkende:
Juan Bofill, Shawn Thomas, Steven Rodriguez, Antonio Jackson

Spilletid:
80 minutter

Premiere:
31. august på Venedig-festivalen

Relevante artikler

festivalanmeldelse
03. sep. 2023
Aggro Dr1ft

Aggro Dr1ft

Nyhed
07. sep. 2010
Harmony Korine laver modefilm

Harmony Korine laver modefilm

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. dec. 2025
No Other Choice

No Other Choice

Biografanmeldelse
11. nov. 2025
Jay Kelly

Jay Kelly

Biografanmeldelse
19. okt. 2025
Frankenstein

Frankenstein

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten