Biografanmeldelse
20. feb. 2025
Attack on Titan the Movie: The Last Attack

Titanerne i Attack on Titan-universet er udformet som kæmpestore, menneskelige anatomi-modeller med blotlagt muskulatur, hvis komme hver gang varsles af jordrystelser og gungrende larm.

Foto | Mappa

Attack on Titan the Movie: The Last Attack

Japansk animefilm får biografpremiere uden forskræp og pressevisning. Men det skyldes ikke kvaliteten, og især de energiboostende actionscener fortjener et stort lærred.

Af Nicolas Barbano

De 34 bind af japanske Hajime Isayamas højt estimerede manga-serie Shingeki no Kyojin (angrebet på Titan) udkom fra 2009 til 2021, solgte 140 millioner eksemplarer og blev sideløbende fra 2013 til 2023 filmatiseret som en animeret serie samt i 2015 som hele to biograffilm med levende skuespillere, altså realfilm.

En komplet opremsning af franchisens forgreninger ville omfatte diverse romanserier, utallige computerspil og sågar en teatermusical. Men i denne anmeldelse zoomer vi ind på anime-biograffilmen Attack on Titan the Movie: The Last Attack, som i dag har dansk biografpremiere helt uden opvarmning i form af trailers, forskræp eller blot en presseforestilling. 

Vi fik dog lov til at se filmen hos distributøren SF Studios, hvor jeg ikke kunne få udleveret blot en flig af pressemateriale med informationer. Man skulle tro, at der var noget, distributøren gerne ville skjule, og det er der måske også.

Det handler dog i så fald ikke om filmens kvalitet, som normalt er problemet, når filmselskaber forsøger at snige en premiere uden om pressens bevågenhed.

I virkeligheden er Attack on Titan the Movie: The Last Attack ikke produceret til biografen. Det er en kompilationsfilm klippet sammen af scener fra førnævnte tv-serie. Og ikke blot ”en kompilationsfilm”, men den femte på serien baserede sammenklipsfilm, helt præcist på seriens fjerde og sidste sæson.

Selve serien synes ikke at være tilgængelig via dansk streaming. Ligeledes har heller ikke de fire forrige sammenklipsfilm mig bekendt været vist i Danmark. Det har, så vidt jeg kan se, kun de to liveaction-biograffilm været i 2020 som særforestillinger i Københavns Empire Bio.

Der er således tale om en meget indforstået film lavet for et publikum, der allerede er godt inde i seriens univers – et dystert, postapokalyptisk univers. Her oplever unge mennesker en tilstand af frygt og håbløshed, bliver mystificeret af gåder og underkuet af konstant fjendtlighed og konfrontation. Ikke just ulig den virkelige verden i dag. 

Hovedpersonerne lever bag en ring af høje mure, forskanset mod en reel trussel, nemlig Titanerne. Ikke de tolv urguder fra græsk mytologi, og selv om en af dem hedder Ymir heller ikke relateret til nordisk mytologi, men originale kæmpemonstre skabt til Isayamas univers.

De er udformet som kæmpestore, menneskelige anatomi-modeller med blotlagt muskulatur, hvis komme hver gang varsles af jordrystelser og gungrende larm.

Ligesom i mangaen fremstår de grafiske designs af filmens menneskelige karakter noget primitive, men det menneskelige drama er rigt og nuanceret.

Det er dog i actionscenerne, at man som biograftilskuer for alvor får sit kick. Og de fortjener bestemt at blive blæst op fra fladskærm til biograflærred. Især hen mod slutningen byder filmen på billedkompositioner i klasse med de største renæssancemaleres mesterværker.


På vej dertil flænges verden gang på gang itu af infernalske flammehav, der rammer nethinden og hjertet som en trykbølge af gru. Fra Godzilla (1954) til Drengen og hejren (2023) har japanske filmskabere af historiske grunde leveret filmmediets mest traumatiserede og sejlivede refleksioner over krigens helvede og især atombombens dommedag.

Ligeså her.

Synet af rædselsslagne menneskemængder i primitive frakker, kasketter og så videre gav mig associationer til historiske fotos af jøder på vej til nazisternes dødslejre. Associationen bidrager til en stor visuel og følelsesmæssig oplevelse, også selv om plottets detaljer ikke alle er helt nemme at følge med i.

Man kan undre sig over, at et ligegyldigt makværk som tegnefilmen Ringenes herre: Krigen om Rohan måned efter måned forvarsles med tordnende reklametrommer, som var det Hajime Isayamas titanhær, der nærmede sig. Mens hans manga- og animeværker herhjemme går helt og aldeles under radaren. 

Men det er nu engang spillets regler og årsagen til, at den kvalitetsbevidste biografgænger ikke lader sig føre rundt ved næsen af markedsføringsmekanismerne, men gør klogt i at holde sig orienteret via eksempelvis Ekko.

Titel:
Attack on Titan the Movie: The Last Attack

Originaltitel:
Shingeki no Kyojin: The Last Attack

Land:
Japan

År:
2024

Instruktør:
Yûichirô Hayashi

Manuskript:
Hajime Isayama

Medvirkende:
Yûki Kaji, Yui Ishikawa, Marina Inoue

Spilletid:
145 minutter

Premiere:
20. februar

Relevante artikler

Biografanmeldelse
09. aug. 2023
The First Slam Dunk

The First Slam Dunk

Top 10
12. maj 2015
Anime uden Miyazaki

Top 10: Anime uden Miyazaki

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
03. dec. 2025
Rejsen mod nord

Rejsen mod nord

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten