Biografanmeldelse
06. nov. 2024
Architecton

Den italienske arkitekt Michele De Lucchi taler med en lokal stenrenser ved en romersk ruin i Libanon i en af kunstdokumentaren Architecton’s eneste dialogscener. 

Foto | A24

Architecton

Med bjergtagende billeder og storslået musik gør Victor Kossakovsky halvanden times selskab med sten og beton til en tankevækkende og skræmmende oplevelse.

Af Frederik Hoff

Det er meget svært at beskrive Victor Kossakovskys nye film uden at få den til at lyde ualmindeligt kedelig. Og det ville være urimeligt, for den russiske instruktør er lykkedes med et værk, der føles som så meget mere end summen af de individuelle byggesten.

Helt konkret består Architecton af diverse optagelser af sten, klipper og beton – med en enkelt afstikker til et faldende træ.

Eneste dialog er i sekvenser, hvor den italienske arkitekt Michele De Lucchi instruerer to mænd i at bygge en stencirkel i sin have, en scene, hvor han taler med en stenrenser i Libanon, og en epilog, hvor De Lucchi og Kossakovsky sammen diskuterer beton.

Alligevel er de 98 minutter konstant interessante og hyppigt bjergtagende.

Victor Kossakovsky imponerede i 2019 verden med dokumentaren Aquerella, der mediterer poetisk, dramatisk og tavst over menneskets komplekse forhold til det magtfulde stof – vand – der dækker så meget af vores klode.

I 2021 vendte han tilbage med Gunda, hvor det er menneskets brutale behandling af grise og andre dyr, som er i søgelyset.

Denne gang kaster instruktøren sig over en anden monumental naturkraft, som planetens førende primat på magisk vis har tøjlet: sten, klipper, selve fundamentet under os.

Igen vil han med storslåede optagelser vise os, at vi har sejret ad helvede til. Og sammen med fotografen Ben Bernhard demonstrerer Kossakovsky, at han er en af dokumentarismens ypperste billedskabere.

Det begynder med skræmmende droneskud af destruerede betonbygninger i Ukraine. Beton blev brugt til at bygge menneskenes hjem, og det blev destrueret igen, da andre mennesker ville gøre en ende på deres liv.

Ud over de smadrede huse vender filmen ofte tilbage til eksplosioner i bjerge – set udefra. Den menneskeskabte destruktion og voldelige manipulation af klipper, der er så stærke, at intet andet dyr nogensinde har forsøgt det samme.

På en grusfabrik betyder ultranærbilleder og komponisten Evgueni Galperines fortællelystne, pulserende musik, at stenene i knuseren ser ud til at danse deres vej ned i grusets helvede som til et dystert rave-party.

Men filmen er mindst lige så interesseret i balance og den kontrol, det kræver at bruge geologien som kunstmateriale.

Igen og igen ses store sten, der balancerer oven på pæle – meningsløst, men imponerende. Og De Lucchi bemærker selv, hvor poetisk ligegyldigt det er at placere en masse sten i en cirkel – især når man gør det i snevejr og fryser de stenlæggende hænder.

Kameraet dvæler ved gamle romerske stenbyggerier i Libanon. Smukt, besværligt håndværk, der former et arkitektonisk mesterstykke for mennesket, men nok er identisk med alle andre stendynger for hunden, der fiser op ad de gamle trapper i et langt, symmetrisk skud.

Det mindst interessante i Architecton er den afsluttende tirade om beton. Kossakovsky og De Lucchi er rørende enige om, at sten er langt smukkere og mere bæredygtigt end beton. Men instruktøren er en meget mere ferm billedskaber end interviewer.

Samme pointe står klart skarpere i kontrasten mellem de flotte, romerske ruiner og betonbyggerierne, udført af robotter, der sprøjter byggematerialet ud som på tube.

Noget af det stærkeste i hele filmen er en tidlig sekvens, hvor kameraet zoomer meget tæt ind på sten og jord, der vælter ned ad en overflade med foruroligende kraft. Mens Evgueni Galperines får lov at fylde storladent på lydsiden, kan man fare helt vild i stenene og jorden, der aldrig når noget sted hed.

Man bliver helt i tvivl, om det bare er småsten, der triller ned ad en lille bakke, eller kæmpeklipper på vej ned ad en bjergside. Måske gør det ingen forskel, for begge dele er i menneskets magt.

Det er skræmmende på et mytologisk niveau.

Vi frygter at miste kontrollen over maskinerne og har allerede mistet den over klimaet. Hvilke mareridt det ville være, hvis stenene blev sluppet fri og tog deres hævn.

Titel:
Architecton

Land:
Tyskland, Frankrig, USA, Fransk Polynesien

År:
2024

Instruktør:
Victor Kossakovsky

Manuskript:
Victor Kossakovsky

Medvirkende:
Michele De Lucchi, Victor Kossakovsky

Spilletid:
138 minutter

Premiere:
7. november

Relevante artikler

Cph:Dox 2021
22. apr. 2021
Gunda

Gunda

Cph:Dox 2019
19. mar. 2019
Ragnarok i en vanddråbe

Ragnarok i en vanddråbe

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
03. dec. 2025
Zootropolis 2

Zootropolis 2

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
Ingen kære mor

Ingen kære mor

Biografanmeldelse
05. nov. 2025
Musenes jul

Musenes jul

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten