Biografanmeldelse
27. juni 2019
Apollo 11
Buzz Aldrin var det andet menneske i historien til at betræde månens overflade, og han blev foreviget af den første, Neil Armstrong, der som fotograf kan ses i visiret. Foto | Neil Armstrong

Apollo 11

Bjergtagende smuk dokumentar om månelandingen er så insisterende autentisk, at konspirationstosserne må klappe i.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Det er et svært kunststykke at gøre en gammel traver lige så medrivende, som da man hørte den første gang.

Det mirakuløse fund af 11.000 timers råoptagelser fra tiden op til, under og efter månelandingen den 20. juli 1969 gør det muligt for instruktør Todd Douglas Miller at præsentere en af det 20. århundredes mest dækkede bedrifter lige så medrivende en effektlæsset blockbuster.

Ja, det er på sin vis mere medrivende.

For her er intet fiktivt lag mellem os og historien, intet syntetisk skær over de mageløse billeder af enorm rumteknik. Og det er bjergtagende, at virkeligheden har fæstnet sig efter alle Hollywoods regler på farvestrålende 70mm-film.

Man behøver ikke være diskret rumnørd for at føle et sug i maven ved synet af raketten, der spyer ild og røg og langsomt hæver sig mod himlen, mens horderne af tilskuere genspejler spektaklet i 60’er-solbriller og forruderne af deres dollargrin.

Øjeblikket finder sted i en tid, hvor nationer dystede på at drømme størst – og føre de drømme ud i livet. Det er det nærvær, der er filmens mål og eksistensberettigelse her i 50-året for opsendelsen af Apollo 11.

Todd Douglas Miller, der selv har klippet filmen, afholder sig fra forklaringer. Her er hverken talking heads eller fortæller, og vi holdes kun sparsomt opdateret om rumrejsens fremskridt med arkivklip af datidens tv- og radio-stemmer.

Filmen kræver lige netop det forhåndskendskab til forløbet, som de fleste af os besidder.

Efter nogen tid falmer billedernes wow-faktor måske, ikke mindst, da der skiftes til mere fallerede billedkilder såsom astronauternes egne måneoptagelser. Men det er også hjemmevideo fra en fremmed klode, hvilket unægtelig har sin egen fascinationskraft.

Af og til overvurderer Todd Douglas Miller sit eget materiale, for eksempel når han viser selve månelandingen alene fra raketten uden så meget som en astronaut i syne.

Den naturlige spænding i sådan en sekvens er enorm. Tænk bare på Damien Chazelles fiktionsudgave af samme historie: First Man. Men vi ved jo i sagens natur også, hvordan det ender. De lander på månen!

Det gavner portrættet umådeligt, at der åbnes en sprække ind til menneskene bag NASAs professionelle, hold-hovedet-koldt-facade. Vi får et indtryk af mændenes (der er kun én kvinde i kontrolrummet) personlighed gennem vittigheder og nyheder, som Ted Kennedys dramatiske biluheld, hvor han flygtede fra sin døde passager.

Den skandale fandt sted to dage, før Neil Armstrong satte foden på månen og kludrede sin landingstale, og hvor en bemærkning fra Houston til raketten om Ted Kennedy forankrer filmen historisk. Ellers kan man let forledes til at tro, at Jorden under missionens otte dage bevægede sig om månen – ikke omvendt.

Man muntrer sig også, da en af månemændene joker, at han vil gøre sit bedste for ikke at smække sig ude deroppe. Og et absurd øjeblik ser man katastrofen for sig: To astronauter, der stirrer på et nøglebundt gennem månelanderens koøje.

Små menneskelige detaljer i det overmenneskelige projekt. Det er her, man virkelig kan sætte sig i mændenes sted. Den insisterende autenticitet baldrer igennem alle ens forsvarsparader i biografmørket.

Hvis man så klatringsdokumentaren Free Solo, har man idé om, hvad der er i vente. Det er så let at forbinde popcorn og litervis af sodavand med dramatiske uvirkeligheder på det store lærred. Men nogle film slår en omkuld med ægthed.

Så må konspirationsteoretikerne tænke, hvad de vil. Ser man Apollo 11, bliver enhver tvivl om, hvorvidt månelandingen fandt sted, fejet af banen. Det er næsten som at være der selv!

Titel:
Apollo 11

Land:
USA

År:
2019

Instruktør:
Todd Douglas Miller

Medvirkende:
Buzz Aldrin, Joan Ann Archer, Janet Armstrong, Neil Armstrong

Spilletid:
93 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle

Premiere:
27. juni

Relevante artikler

Tv-anmeldelse
09. mar. 2019
Free Solo

Free Solo

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. dec. 2025
No Other Choice

No Other Choice

Biografanmeldelse
11. nov. 2025
Jay Kelly

Jay Kelly

Biografanmeldelse
19. okt. 2025
Frankenstein

Frankenstein

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten