Biografanmeldelse
08. apr. 2017
The Allins
Bror Merle og mor Arleta mindes afdøde GG Allin på to forskellige måder. Moren savner mennesket, mens broren dyrker rockmyten. Foto | Anders Löfstedt

The Allins

På scenen opførte GG Allin sig som en voldelig lort, der smurte sig ind i lort og kastede med lort. Men dansk dokumentar viser, at han også bare var sin mors søn.

Af Jeppe Mørch

En død vandal æres naturligvis bedst med vandalisme.

Det synes at være ræsonnementet hos de dedikerede fans, som tager på pilgrimsrejse til en kirkegård i New Hampshire for at besørge på punkmusikeren GG Allins sidste hvilested.

Her afleverer man ikke blomsterkranse. I stedet har en fan skrevet ”Eat my diarrhea” på et toiletbræt, og gravgaven placeres mellem urinpytter og fækalier.

GG Allin var et voldsomt og skævt gemyt, der tiltrak og tiltrækker voldsomme og skæve gemytter, og det er altid fascinerende, når fans elsker og dyrker den foragt, en kunstner møder dem med.

Den amerikanske punker agerer såvel frastødende som fængslende hovedperson i den danske dokumentarist Sami Saifs The Allins, der gennem mor Arleta og bror Merle udfolder GG’s fæcesindsmurte liv og levned.

Sami Saif instruerede i 2000 The Video Diary of Ricardo Lopez, om en sindsforvirret fan, der sendte en bombe til Björk, og i 2010 portrætterede instruktøren den alkoholiserede hitkonge Seebach senior i Tommy.

GG Allin var en musiker, der opbyggede sin rockmytologi gennem latrinære ekstremer. På scenen gav han den som en voldelig lort, der smurte sig ind i egen lort og kastede med lort på publikum.

De hujede og elskede det.

Derfor er det lidt af en overraskelse at møde moren. Arleta har gråt hår, og hun bærer store ørenringe og lyse skjorter. Hun udfolder sig kunstnerisk gennem lyse malerier af blomster og terrasser.

Saif iscenesætter virkningsfuldt Arleta som kontrasten til de sørgende og besørgende fans. Moren begræder ikke tabet af en provokunstner – hun sørger over tabet af sin søn, der for hende hed Kevin.

På den måde viser dokumentaren dygtigt splittelsen i sin hovedperson frem. Han var både sønnen og mennesket Kevin og punkeren og lortekunstneren GG.

Bror Merle savner tilsyneladende begge.

I Los Angeles vralter han rundt i gamacher og t-shirts med dødningemotiver. På nettet sælger han GG Allin-plader og klenodier. Op til GG Allins død i 1993 spillede brødrene sammen i bandet The Murder Junkies. Det band har Merle nu gendannet og de turnerer rundt i USA.

Dokumentaren skærer aldrig klart igennem med en holdning om, hvorvidt Merle gør det for at ære sin bror, eller om han bare har brug for pengene. Til gengæld er der ingen tvivl om, at han ikke besidder samme verdensfjendske kompromisløshed som bror GG.

Det udstilles med komisk tristesse i en scene, hvor han iført handsker fisker fæces op af kummen for at smøre det sirligt ud over et lærred med pensel. Pludselig synes lortekunst ufarligt og en kende småborgerligt.

Endnu mere absurd og bedrøveligt bliver det, når trommeslageren Dino vil gentage et særligt trick fra de fandenivoldske dage, hvor han proppede trommestikker op i røven.

Nu har den aldrene musiker brug for en assistent og store mængder glidecreme for at gennemføre finten, og når han står sådan foroverbøjet ligner han alt andet en fandens karl. Håret er farvet karrygult og skægget blodrødt, og han fremstår blot som en gammel tosse med pinde i numsen.

Hvornår er det latrinære provokerende, og hvornår er det latterligt? Grænsen er papirtynd, hvilket vor egen provokunstner Uwe Max Jensen er et godt eksempel på.

På et tidspunkt begynder mor Arleta at græde af glæde, da en mand forsikrer hende om, at GG var en yderst talentfuld musiker.

Den del fylder gennemgående for lidt i The Allins. GG Allins fæces-fascination havde været endnu mere dragende, hvis vi blev forsikret om, at det var en umanerligt dygtig musiker, der vred sig i pis og lort.

Saif vil beskrive det excentriske, og ikke talentet, og dokumentaren afstår fra at perspektivere GG Allins musikalske karriere.

Det mærkværdige og voldske portrætteres ikke desto mindre effektivt med en stor ro. Sami Saif udviser dramaturgisk snilde, når en satanisk far mod slutningen bringes i spil som nøglen til mysteriet.

Titel:
The Allins

Land:
Danmark

År:
2017

Instruktør:
Sami Saif

Medvirkende:
GG Allin, Merle Allin, Arleta Baird

Spilletid:
75 min.

Premiere:
9. april

Relevante artikler

Nyhed
18. nov. 2010
Historien om en hitmagers deroute

Historien om en hitmagers deroute

Interview
13. okt. 2003
Bag et mediemonster

Bag et mediemonster

Undervisning
05. dec. 2001
Udskoling (7. - 10. klasse)
Family

Family

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
12. dec. 2017
Spoor

Spoor

Serieanmeldelse
11. dec. 2017
Jim & Andy: The Great Beyond

Jim & Andy: The Great Beyond

Biografanmeldelse
07. dec. 2017
The Square

The Square

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten