Tv-anmeldelse
25. maj 2016
All the Way
Byran Cranton optræder med sydstatsdiktion, tidstypiske briller og høje tindinger, når han skal portrættere den 36. amerikanske præsident, Lyndon Baines Johnson. Foto | Hilary Bronwyn Gayle

All the Way

For anden gang på et år skildrer instruktør Jay Roach og skuespiller Bryan Cranston en anspændt periode. Her handler det om en præsident, der bruger begge udgaver af n-ordet.

Af Jeppe Mørch

Lyndon B. Johnson klemmer sig ind i præsident-rækken mellem ikoniske John F. Kennedy og skandalemageren Richard Nixon.

Men LBJ’s periode i Det Hvide Hus var nu ingen ligegyldig parentes.

Han afløste Kennedy efter snigmordet i 1963 i en turbulent tid. Den Kolde Krigs mistro gennemsyrede politikken, det antiautoritære oprør skulle snart bryde ud, de sorte kæmpede for borgerettigheder, og Vietnamkrigen udviklede sig til en blodig katastrofe.

Midt i denne labyrint af uløselige problemer var det noget andet, som optog Johnson: Han ville ikke være kendt som vikaren, der blot var blevet præsident ved et tilfælde!

Det er vinklen i HBO’s nye tv-film All the Way, der med en encyklopædisk interesse for historiske detaljer skildrer tiden fra mordet på Kennedy til Lyndon B. Johnsons første præsidentvalgkamp i 1964.

Når man vil inddrage alle bevæggrunde bag ethvert politisk skaktræk, er det fornuftigt med en kort tidsramme og fokus på én problematik. All the Way koncentrerer sig om præsidentens forhandlinger med Martin Luther King (Anthony Mackie) om lovgivning mod diskrimination, mens Vietnamkrigen kun berøres i en sidehistorie.

Filmen er baseret på et teaterstykke af Robert Schenkkan, som også har skrevet manuskriptet. I de situationer er opgaven altid at gøre den nye version filmisk interessant.

Det lykkes i starten.

Vi hører lydene af skud mod Kennedy, mens der stadig er sort skærm. Dernæst præsenteres den åbne bil, han sad i, hvor bagsædet nu er rødt af blod. Bilen holder foran et hospital, hvor en mængde læger forsøger at redde den folkekære præsident. Forgæves. I slow motion vises forknytte embedsfolk og politibetjente, som trasker modvilligt rundt uden for operationsrummet.

Det er i denne stemning, vicepræsident Lyndon fra Texas skal tage sidste skridt op ad magtstigen. Og det gør han. Filmen skildrer ham som en mand, der ikke lader sig paralysere af følelser. Ethvert chok får ham kun til at tænke taktisk.

Instruktør Jay Roach har flere vellykkede komedier på cv’et. Han lavede Austin Powers i 1997og Meet the Parents i 2000. Men så fik han åbenbart smag for det politiske drama. I 2012 lavede han HBO-filmen Game Change om populisten Sarah Palin. Og det er blot et par måneder siden, Trumbo havde premiere i danske biografer.

Trumbo er ligesom All the Way en konventionel bio pic om politiske hvepseredder. Dalton Trumbo var en kommunistisk manuskriptforfatter, der blev sortlistet af det Sovjet-forskrækkede Hollywood, men som ikke nægtede at give op. LBJ var en pragmatiker, som forsøgte at indgå forlig, så han kunne blive siddende på magten.

Det fortæller de to film, og de anvender samme finte for at give tidsbillederne autenticitet. Afgørende historiske begivenheder vises ved indklip af sort-hvide billeder af nyhedsudsendelser.

Portrættet af præsident Johnson er heldigvis ganske nuanceret, og filmen nægter at fælde dom. Bryan Cranston, der også spiller hovedpersonen i Trumbo, gør det igen formidabelt som den bramfrie texaner.

Og som i pragtrollen som Walter White i Breaking Bad er det de pludselige skift mellem gemytlig faderskikkelse og arrig ronkedor, der gør ham ideel som presset præsident.

Manuskriptet giver overordnet en fængende beskrivelse af det snørklede politiske system i USA, men filmen skæmmes af enkelte, redundante replikker. Som når LBJ udbryder, at stemmer betyder mere end principper! Eller når hans magtsyge reduceres til et simpelt råb om kærlighed.

Derudover skildres Johnson som en kompleks mand, der offentligt var en glimrende agitator for humanisme og privat brugte begge udgaver af de n-ord, Jeppe Kofod og Søren Espersen har skændtes om den seneste uge.

Manden, der gennemførte en af USA’s mest gennemgribende love mod racisme, var tilsyneladende ikke den store idealist. For ham var de sorte vælgere, før de var mennesker.

Da han hører om mordet på to jøder og en sort mand i Mississippi (samme sag som i Mississippi Burning), bliver han ikke forfærdet. Han tænker i stedet over, hvordan episoden skal håndteres i pressen.

Titel:
All the Way

Land:
USA 

År:
2016

Instruktør:
Jay Roach 

Manuskript:
Robert Schenkkan 

Medvirkende:
Bryan Cranston, Anthony Mackie, Bradley Whitford, Melissa Leo

Spilletid:
127 minutter

Premiere:
Kan streames på HBO Nordic

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
12. dec. 2017
Spoor

Spoor

Serieanmeldelse
11. dec. 2017
Jim & Andy: The Great Beyond

Jim & Andy: The Great Beyond

Biografanmeldelse
07. dec. 2017
The Square

The Square

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten