Cph:Dox 2025
26. mar. 2025
Afternoons of Solitude

Den 27-årige peruvianske matador Andrés Roca Rey får kun mere anerkendelse og højere klapsalver, hvis dødskampen med tyren bliver rigtig farlig.

Foto | LaCima Producciones

Afternoons of Solitude

Den spanske auteur Albert Serra lader tyrefægtningens brutale ritual udfolde sig uden fordømmelse eller forklaring, og det gør oplevelsen sært fascinerende og næsten uudholdelig.

Af Las Dyhrcrone

Det starter med en lang, uklippet optagelse af en tyr alene på en kulsort mark, kun oplyst af månens kviksølvagtige skær.

Tyren stirrer direkte ind i kameraet med store, milde øjne. Selv om den virker rolig, fortæller lydsiden en anden historie. Dyrets åndedræt er tungt, anspændt og uregelmæssigt.

Der klippes direkte til matadoren, den 27-årige peruvianske Andrés Roca Rey. Han sidder på bagsædet af en bil med sine kollegaer, iført en uniform med glitrende gulddekorationer, broderier, pailletter og farverige tekstiler. Han tørrer sveden af sin blanke pande med en sort stofhat.

Næste gang han viser sig, fornemmer man for alvor forfængeligheden. Han står i et lille rum ved siden af en nyredt seng. Hans overdrevne klæder er blodstænkede. Han tager dem langsomt af. Kroppen er fuldstændigt uberørt. Ikke en skramme. Blodet er ikke hans eget.

Indstillingerne under tyrekampene er lange og voyeuristiske. Det kan virke provokerende, for Andrés bekæmper tyren på sadistisk vis. Tyrens fortvivlede brøl skærer i os som barberblade, mens den mishandles, udpines og gradvist trættes.

Der er noget sorgfuldt over hele seancen. Andrés virker fjern, som om han ifører sig en stiv maske sammen med sin iøjnefaldende, polerede uniform. For ham er det et teater, hvor han er centrum. Og hvis det bliver lidt farligt, får han endnu mere anerkendelse og højere klapsalver.

For tyren er det en langsom aflivning. Det føles underligt at heppe på dyret frem for hovedpersonen, men det er også uundgåeligt.

Filmen kan trods sine raffinerede kameraindstillinger ikke skjule det grimme og meningsløse. Tyrens aflivning er en del af showet. På sit dødsleje ligner den mere en kalv end et farligt, ophidset bæst.

Disse billeder er uafrystelige og kvalmefremkaldende.

Efterfølgende er Andrés frustreret. Tyren gik ikke i gulvet med det samme, som han havde forventet. Han kalder den en bastard og en motherfucker. Den lidt ældre kollega, der sidder i bilen sammen med Andrés på vej hjem til luksushotellet, betragter det unge talent med en blanding af ærefrygt, beundring og misundelse – og istemmer hans forbandelser.

Den catalanske auteur Albert Serra er kendt for at skildre naturens kraft over for menneskets forgængelighed, og i hans forrige film, Pacifiction, er farvandet ud for Fransk Polynesien en kilde til paranoia og eksistentiel uro.

Flere anmeldere har rost Afternoons of Solitude for ikke at æstetisere dyremishandlingen, men selvfølgelig er der tale om en æstetisering. Farverne alene er så kontrasterede og mættede og indstillingerne så lange, at vi nærmer os noget mere abstrakt – en kunstfilm – snarere end en egentlig dokumentar.

Der er noget på en gang gruopvækkende og hypnotisk over at se Andrés kæmpe mod tyren, som langsomt udmattes, mens han bevæger sig smidigt frem og tilbage og laver vanvittige grimasser for at ophidse dyret yderligere.

Men de gudeskønne billeder dækker også over galskaben. Hvordan havde filmen virket, hvis billederne havde været mere nøgterne, mindre kontrasterede og mere ærlige?

Langsommeligheden er et virkningsfuldt greb, og overraskelsen og euforien over tyrens stædige modangreb, selv efter at den burde være død, forstærkes af de lange, pinefulde optagelser.

Kun i få øjeblikke afbrydes afmagtsfølelsen, når tyren går til modangreb og sårer Andrés. Og når tyren mishandles, kan man ikke lade være med at tænke: Hvorfor skal jeg se på det her?

Og et svar får man aldrig. Det må man selv nå frem til.

Afternoons of Solitude er en visuelt dragende, men også urovækkende film, der skildrer tyrefægtningens brutalitet med en æstetik, der forfører og frastøder. Albert Serra lader voldens ritual udfolde sig uden fordømmelse eller forklaring, og det gør oplevelsen både tryllebindende og næsten uudholdelig.

De smukke billeder fungerer som en slørende kontrast til den rå grusomhed, der ligger under overfladen.

Titel:
Afternoons of Solitude

Originaltitel:
Tardes de soledad

Land:
Spanien, Frankrig, Portugal

År:
2024

Instruktør:
Albert Serra

Manuskript:
Albert Serra

Medvirkende:
Andrés Roca Rey, Roberto Domínguez, Francisco Manuel Durán, Antonio Gutiérrez, Francisco Gómez

Spilletid:
125 minutter

Premiere:
19. marts på Cph:Dox

Relevante artikler

Cph:Dox 2023
22. mar. 2023
Pacifiction

Pacifiction

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
02. sep. 2025
Historien om Maria

Historien om Maria

Serieanmeldelse
17. juli 2025
Too Much

Too Much

Cph:Dox 2025
23. mar. 2025
Antidote

Antidote

Cph:Dox 2025
20. mar. 2025
The Bibi Files

The Bibi Files

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten