Biografanmeldelse
22. okt. 2025
After the Quake

En talende, menneskestor frø spadserer rundt som et zenbuddhistisk kæledyr, halv terapeut, halv hallucination.

Foto | Chiaroscuro Co.

After the Quake

Murakami-filmatisering om et jordskælvs efterdønninger vakler mellem det symbolske og det sentimentale, mens den følelsesmæssige dybde fordamper minut for minut.

Af Rasmus Brendstrup

Der er noget oprigtigt forførende over den japanske After the Quake.

En underjordisk orm, der ligner et rødt, fluorescerende metrotog, snor sig i mørket under Tokyo. En mystisk æske skifter hænder. Og midt i det hele: en talende, menneskestor frø, der spadserer rundt som et zenbuddhistisk kæledyr, halv terapeut, halv hallucination.

Det er fascinerende på den måde, som kun Haruki Murakami-fortællinger kan være det – drømmeagtigt og en smule tåbeligt på en gang.

Instruktøren Tsuyoshi Inoue forsøger tydeligvis at skabe et sammenvævet mosaikværk: fire historier med jordskælvet i Kobe den 7. januar 1995 som fælles referencepunkt, fire efterdønninger, ét traume. 

Filmen er baseret på dele af novellesamlingen Efter skælvet (2000), der har samme grundidé og ret meget samme scener. 

Mens Murakamis ord bevæger sig ubesværet mellem drøm og virkelighed i en ultrakort, magisk-realistisk form – novellerne kan læses på få minutter – bliver mødet mellem de to planer i Inoues film langt mere problematisk.

Filmen fastholder os i en mystisk andagt, men uden det psykologiske eller fortællemæssige lag, der kunne skabe reel identifikation med karaktererne – som Ryusuke Hamaguchi så mesterligt formår i den Oscar-vindende Murakami-filmatisering Drive My Car.

Første del følger for eksempel den unge sælger Komura (Masaki Okada), hvis kone pludselig forsvinder efter jordskælvet i Kobe. Han bliver måbende chokeret over et spørgsmål om hans ekskone, men accepterer i næste sekvens uden videre, at en ufo svæver over hende på en mark uden for hans bil.

Der kommer ingen naturlighed over vekselvirkningen mellem det uventede og det accepterede. Den følelsesmæssige dybde – det sted, hvor filmens sjæl burde bo – svinder ind minut for minut. Og så føles 132 minutter pludselig som lang tid.

Komuras hustru efterlader et brev, hvor hun beskriver ham som ”en klump luft” – en sætning, der bliver konkret, da han sendes mod øen Hokkaido med en æske, han ikke må åbne. Filmen forsøger at iscenesætte det som en spirituel dannelsesrejse, men ender som en blanding af Lost in Translation (uden sexethed eller lune) og et spændingsforlagt afsnit af The X-Files.

Andet segment lader os møde Junko (Yui Narumi), en butiksansat. Hun falder i snak med en mand, der hver nat tænder bål på stranden som en moderne Sisyfos med tændvæske. Inoue klipper mellem deres ansigter, som om hver replik er en åbenbaring.

Tredje del bevæger sig frem til 2020 og den unge, bebrillede Yoshiya (Daichi Watanabe), der er blevet hjernevasket i en sekt som barn. 

”’Din tissemand er så stor, fordi du er Guds søn,’ havde hans mor forsikret ham om,” skriver Murakami, så vi ikke er i tvivl om det banale og groteske. Men i filmen bliver både gud og diller inkorporeret i en salvelsesfuld og grådkvalt historie om faderdød og modersavn.

Nogen burde havde fodret instruktør Inoue med Piet Heins gruk: ”Den, der kun tager sjov for sjov og alvor kun alvorligt, han har faktisk fattet begge dele lige dårligt.”

I den sidste del får Katagiri (Koichi Sato), en falleret bankmand anno 2025, besøg af en kæmpe frø, som insisterer på, at de sammen engang har reddet Tokyo fra en underjordisk orm (historierne griber her ind i hinanden). Her taler frøen med buddhistisk alvor, og musikken blæser op til storm. 

Jeg længes af hele hjertet efter nogen, der springer ud af et køleskab og monterer en kæmpedildo på frøen sammen med skiltet: ”Gud er død.” 

After the Quake vil så gerne vibrere i takt med menneskets skælv og det helt reelle ønske om at finde mening i tab. Altså det samme projekt, som Hirokazu Koreeda lykkes med i 1990’er-film som Maborosi og Mellem liv og død.

I stedet står Inoue og hakker mellem det symbolske og det sentimentale som et jordskælv, der kun formår at flytte en anelse på møblerne.

Gloria-biografen skal nok få fat i en del af Murakamis trofaste følgere, men efter denne filmoplevelse følte jeg mig mæt af den japanske forfatter. På en måde er det ret passende, at filmatiseringen har premiere umiddelbart efter, at den mangeårige Nobelpris-favorit Murakami, for gud ved hvilken gang, er blevet forbigået af komiteen.

For denne form for helgendyrkelse er der ingen, der vinder noget på.

Titel:
After the Quake

Land:
Japan

År:
2025

Instruktør:
Tsuyoshi Inoue

Manuskript:
Takamasa Oe

Medvirkende:
Masaki Okada, Ai Hashimoto, Erika Karata, Yui Narumi, Kana Kita, Yuki Izumisawa

Spilletid:
132 minutter

Premiere:
21. oktober

Relevante artikler

Biografanmeldelse
26. mar. 2022
Drive My Car

Drive My Car

Interview
07. juni 2018
”Jeg er virkelig sentimental”

”Jeg er virkelig sentimental”

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
02. dec. 2025
Saras stempel

Saras stempel

Biografanmeldelse
07. okt. 2025
Modstanderen

Modstanderen

Biografanmeldelse
02. aug. 2025
The Mastermind

The Mastermind

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten