Biografanmeldelse
07. okt. 2025
After the Hunt

Filosofiprofessor Alma (Julia Roberts) og hendes universitetskollega Hank (Andrew Garfield) snakker og snakker, men vi kommer ingen vegne.

Foto | Yannis Drakoulidis

After the Hunt

Call Me By Your Name-instruktørens uklare udforskning af køn og magtforhold i MeToo-æraen drukner i prætentiøs pseudo-filosofi.

Af Jo-Ann Titmarsch

En årlig Luca Guadagnino-film er efterhånden lige så uundgåelig som døden eller skattevæsenet. Og ligesom dem er After the Hunt ofte både smertefuld og kedelig – med masser af alkohol til at dulme fortvivlelsen.

Instruktøren bag Suspiria, Call Me By Your Name og Challengers starter ellers sit nye drama så lovende med samme skrifttype, som Woody Allen foretrækker i sine åbningssekvenser. Ligesom Allen lægger Guadagnino ud med jazz, og filmen begynder i en smuk lejlighed fyldt med charmerende intellektuelle til en fest.

Er vi på vej mod en nyfortolkning af Allens Manhattan mord mysteriet?

Desværre viser Allen-referencen sig at gå på noget andet end hans film. Historien handler nemlig om tidligere respekterede personligheder, der nu ramler ind i skandale og vanære. Skyld og uskyld, sandhed og løgn, blandes med offentlige bodshandlinger og muligheden for aflad.

Festen finder sted hjemme hos Alma (Julia Roberts), en filosofiprofessor på tærsklen til fastansættelse på Yale University, og hendes mand, børnepsykologen Frederik (Michael Stuhlbarg). De er begavede, forenede og omgivet af venner, kolleger og ph.d.-studerende, som alle er lidt forelskede i Alma.

Hank (Andrew Garfield), der også nærmer sig fastansættelse, og den studerende Maggie (Ayo Edebiri) er særligt betagede af hende.

Da Maggie går på toilettet og finder en konvolut fyldt med hemmeligheder, planter Guadagnino et løfte om intriger.

Hvad er det for en mystisk sygdom, Alma lider af? Hvorfor selvmedicinerer hun? Hvad er det for piller, hendes mand hver morgen giver hende? Hvem skal man tro på, når Maggie beskylder Hank for seksuelt overgreb efter festen? Hvem vil Alma støtte? Og hvorfor drikker de alle sammen så meget?

Så mange spørgsmål, men heldigvis er hovedpersonerne forbløffende eminente til at analysere alt. Guadagninos film er 139 minutter lang, så der er masser af tid til at filosofere, især om etik.

Vi når forbi en diskussion af Giorgio Agamben, som i Guadagninos hjemland Italien var en intellektuel stjerne, før han kastede sig ind i covid-debatten med et angreb på det digitale raskhedscertifikat. Han hævdede, at man uden passet blev behandlet som jøder i nazi-Tyskland, tvunget til at bære en gul stjerne.

Forsøger filmen at rehabilitere en tidligere beundret person? Det får vi intet svar på. Da Alma og hendes veninde, studievejlederen Kim (Chloë Sevigny), går på bar og hører The Smiths, falder samtalen på forsangeren Morrissey og hans ødelagte status.

Da Kim erklærer sin kærlighed til musikken, hvad mener hun så? At det er i orden at elske mænd som Allen, Agamben og Morrissey trods deres fejl?

Selv om der er kvinder i filmen med hemmeligheder og tvivlsom etik, er det sigende, at Nora Garretts manuskript ikke refererer til nogen af de virkelige kvinder, som har haft omdømmet i vridemaskinen. Handler det i virkeligheden om, at nogen er ”hævet over ansvarlighed”, som en person formulerer det?

Trods de frustrerende utydeligheder er der lyspunkter. Ros skal lyde til musiksupervisoren Robin Urdang samt komponisterne Trent Reznor og Atticus Ross, for filmen lyder fremragende. Den er også flot. Malik Hassan Sayeeds kameraføring indfanger den varme luksus i Alma og Frederiks lejlighed og Yale, kontrasteret med vinterens barske kulde og skummelheden på Almas foretrukne bar.

De fire hovedrolleindehavere leverer solide præstationer, men Michael Stuhlbarg burde have fået langt mere tid på lærredet. Det samme gælder Chloë Sevigny, der næsten ikke får noget at arbejde med – hvilket er spild af hendes talent.

Generelt svigtes castet af en historie, der drukner i evindelig, prætentiøs pseudo-filosofi. Og selv om åbningsfonten lokker, er vi lysår fra Woody Allens skarpere og mere vedkommende etiske dissektion i Små og store synder.

Titel:
After the Hunt

Land:
USA, Italien

År:
2025

Instruktør:
Luca Guadagnino

Manuskript:
Nora Garrett

Medvirkende:
Julia Roberts, Andrew Garfield, Ayo Edebiri, Chloë Sevigny, Michael Stuhlbarg

Spilletid:
139 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 11 år

Premiere:
9. oktober

Relevante artikler

Biografanmeldelse
24. apr. 2024
Challengers

Challengers

Biografanmeldelse
14. nov. 2018
Suspiria

Suspiria

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten