Biografanmeldelse
09. okt. 2013
About Time
Richard Curtis’ smører tykt på i historien om Tim, der rejser rundt i tiden for at score den smækre Mary. Foto | Murray Close

About Time

Manden bag Fire bryllupper og en begravelse og Notting Hill har begået en romantisk komedie med tidsrejser og en irriterende narcissistisk morale.

Af Samina Jakobsen

Instruktør og manuskriptforfatter Richard Curtis har været mangt en kvindes redningsmand, når forliste forhold skulle fordøjes, og troen på kærligheden genoprettes.

”Det kunne ske for mig,” håbede man inderligt efter gensyn med Fire bryllupper og en begravelse, Notting Hill og Bridget Jones’ dagbog.

Alle tre er velskrevne romantiske komedier, hvor Richard Curtis dygtigt gør livets tilfældigheder til dramatiske vendepunkter, der driver kærlighedsfortællingerne fremad.

About Time afslører, at 56-årige Curtis er blevet en utålmodig herre. For nu behøver hovedpersonen ikke vente flere år på tilfældigvis at rende ind i drømmeprinsessen igen. I stedet kan han sætte sig en tur i tidsmaskinen!

21-årige Tim Lake (Domhnall Gleeson) bor med sine excentriske forældre, sin lettere demente onkel og sin yngre søster Kit-Kat i et overdådigt palæ på landet. Efter en våd nytårsfest fortæller hans far (spillet af den evigt karismatiske Bill Nighy), at alle mandlige medlemmer af Lake-familien kan rejse i tiden, om end kun tilbage til de begivenheder, de selv har oplevet.

Tim beslutter omgående, at han vil bruge sin evne til at få kloen i drømmekvinden. Efter flere mislykkedes forsøg på at score lillesøsterens lækre veninde rejser Tim til London, hvor han flytter ind hos farens depressive manuskriptforfatterven Harry (Tom Hollander) og starter karrieren som advokat.

På aftenen, hvor Harry har premiere på sit teaterstykke, møder Tim den attraktive Mary (Rachel McAdams) på en restaurant. Da Tim vender hjem, ekstatisk af lykke, fortæller Harry, at premieren endte katastrofalt, da en skuespiller glemte sine replikker. Tim rejser tilbage for at fikse aftenen, men opdager til sin gru, at konsekvensen er, at han aldrig har mødt Mary.

Tidsrejse-konceptet er tydeligvis kun et dramaturgisk bindemiddel, hvilket efterlader en hel del ubesvarede spørgsmål hos publikum. Værre er det dog, at instruktøren selv bryder med sin præmis nogenlunde lige så hurtigt, som han etablerer den.

Snart rejser Tim således tilbage til situationer, som han ikke selv har deltaget i. Pludselig kan han også tage andre folk med tilbage i tiden, hvis han bare holder dem i hånden. Og nogle gange skal han gennemleve hele situationen igen, andre gange kan han springe frem og tilbage i tid, som han lyster.

Man mister hurtigt interessen for det gennemhullede manuskriptet og håber egentlig mest, at tidsrejserne går som smurt, så man ikke behøver se den samme scene igen og igen.

Som når Tim skal smøre den lækre veninde ind i solcreme, og tuben eksploderer. Eller når Tim og Mary skal have sex for første gang, og det er lidt kikset.

Tim og Mary får overraskende hurtigt hinanden, og filmen udvikler sig til at handle om familiebånd og livets gang. Bryllup, fødsel og en enkelt begravelse, hvor den patos-hungrende instruktør begår helligbrøde ved at lade scenen akkompagneres af Nick Caves Into My Arms.

På trods af filmens sukkersøde, banale morale om at gøre det rigtige og nyde hvert øjeblik i livet lurer der en narcissistisk tankegang under overfladen.

I filmens oplagte forbillede, Groundhog Day, får Bill Murray skabt indhold i sit liv ved at være noget for andre. Men Tim, der kan gøre alverdens ting med sin særlige evne, fokuserer stort set udelukkende på at få den smukkeste kone og den perfekte familie.

Det er måske nok skræddersyet til "mig"-generationen. Men sympatisk er det ikke.

Land:
England

År:
2013

Instruktør:
Richard Curtis

Manuskript:
Richard Curtis

Engelske stemmer:
Domhnall Gleeson, Rachel McAdams, Bill Nighy, Tom Hollander

Spilletid:
123 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år

Premiere:
10. oktober 2013

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
19. mar. 2019
Ramen Shop

Ramen Shop

Biografanmeldelse
07. jan. 2019
Før frosten

Før frosten

Serieanmeldelse
19. okt. 2018
Making a Murderer – sæson 2

Making a Murderer – sæson 2

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten