Biografanmeldelse
07. okt. 2025
A House of Dynamite

Selv om filmen mest består af telefonsamtaler og videokonferencer, er den nervepirrende og fyldt med ekstraordinære præstationer, heriblandt Rebecca Ferguson som en højtstående officer i Det Hvide Hus.

Foto | First Light Pictures

A House of Dynamite

Kathryn Bigelow holder os på kanten af stolen og tæt på hjertestop med sin atomkrigs-thriller, der skildrer systemernes sammenbrud og menneskets skrøbelighed.

Af Jordan Mintzer

Forestil dig Kubricks komedie Dr. Strangelove som tragedie, og så har du Kathryn Bigelows gribende og deprimerende A House of Dynamite.

Atomkrigs-thrilleren undersøger, hvad der ville ske, hvis nogen affyrede et langtrækkende ballistisk missil mod USA. Som man nok kan gætte, er udsigterne ikke optimistiske.

Kathryn Bigelows film er skrevet af Jackie-manuskriptforfatteren Noah Oppenheim og fører os igennem et minutiøst researchet scenarie med omtrent et dusin hovedpersoner. Fra en major i flyvevåbnet (Anthony Ramos), der først opdager affyringen, til USA’s præsident (Idris Elba).

Vi ser det samme tyve minutters nedtællingsforløb tre gange fra forskellige perspektiver i en Rashomon-agtig struktur, hvor en håndfuld mennesker forsøger at afgøre klodens skæbne.

Det lyder som fiktion, men er desværre en virkelighed, som kan ramme os nårsomhelst.

Bigelow holder sig tæt til fakta og fylder filmen med militærjargon, der understreger, hvor detaljeret den amerikanske regering har forberedt sig på handlingsforløbet, som den uundgåeligt mister kontrollen over.

Kommunikationslinjer bryder sammen, et missilforsvarssystem til 50 milliarder dollars svigter, og det hele ender med et valg, der af en nøglerådgiver beskrives som ”overgivelse eller selvmord”.

Instruktøren fortsætter i sin hyperrealistiske stil fra The Hurt Locker og Zero Dark Thirty, der sammen med A House of Dynamite danner en trilogi.

Hun holder os på kanten af stolen og tæt på hjertestop. Filmen er metodisk og gennemført procedurebåret, men instruktøren giver alligevel hver rolle et personligt øjeblik, der understreger menneskeligheden.

De veltrænede forsvarseksperter, piloter og generaler har også familier og kære, de måske aldrig ser igen. I en scene ringer en højtstående officer (Rebecca Ferguson) til sin mand og trygler ham om køre mod vest med deres lille søn.

Bigelows to krigsfilm og det undervurderede raceopgør Detroit er alle kritiske over for misbrug af amerikansk magt. Zero Dark Thirty handler om den vellykkede jagt på Osama Bin Laden, men fokuserer på de mange, der blev tortureret eller dræbt for at nå målet, der i sidste ende virker meningsløst.

I A House of Dynamite skaber hun et trykkoger-univers, der blotlægger atomprogrammet, hvis egentlige formål ikke er at redde planeten, men at udslette den.

Endnu mere uhyggeligt er det, at regeringen er fuld af geniale, hårdtarbejdende specialister, som alligevel ikke kan forhindre katastrofen. Man kan med gru forestille sig, hvor galt scenariet ville gå under Trumps kabinet.

Dr. Strangelove og Sidney Lumets Fail Safe fortæller lignende historier under den kolde krig. 60 år senere står vi igen på randen af atomar udslettelse, i takt med at lande som Nordkorea får adgang til våbnene.

Filmen er laserpræcis i sin detaljerigdom, men trækker også kameraet tilbage og viser det store billede. Vi ser måbende amerikansker eksperter, der ikke kan tro, at det virkelig sker. Men det gør det. Eller – som filmen antyder – det kunne det gøre.

Heldigvis er A House of Dynamite også underholdende. 73-årige Bigelow er en af de få i Hollywood, der stadig kan levere et storbudget-spektakel, som samtidig er intelligent og politisk.

Selv om filmen mest består af telefonsamtaler og videokonferencer, er den nervepirrende og fyldt med ekstraordinære præstationer. Ingen stjerner, eller måske for mange til at tælle, men alle spiller en afgørende rolle i dramaet og det sofistikerede amerikanske atomforsvarssystem.

Den største tragedie i det adrenalinpumpede værk er, at systemet synes dømt til at fejle. Ikke på grund af de talentfulde folk, der bemander det, men fordi det er skabt af mennesker til at begynde med.

Vi har selv sået frøene til vores egen undergang, og denne film er ét stort, blinkende rødt advarselslys.

Titel:
A House of Dynamite

Land:
USA

År:
2025

Instruktør:
Kathryn Bigelow

Manuskript:
Noah Oppenheim

Medvirkende:
Rebecca Ferguson, Jared Harris, Idris Elba, Anthony Ramos, Willa Fitzgerald

Spilletid:
112 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 11 år

Premiere:
9. oktober

Relevante artikler

Portræt
12. sep. 2017
Kvinden der laver mandefilm

Kvinden der laver mandefilm

Biografanmeldelse
06. feb. 2013
Zero Dark Thirty

Zero Dark Thirty

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
A Private Life

A Private Life

Biografanmeldelse
01. maj 2025
Wild Diamond

Wild Diamond

Biografanmeldelse
04. mar. 2025
September 5

September 5

Biografanmeldelse
01. nov. 2024
Tatami

Tatami

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten