Biografanmeldelse
31. okt. 2015
99 Homes
Andrew Garfield spiller bygningsarbejderen Dennis, der ledes i fordærv af den kyniske boligspekulant Rick (Michael Shannon) i 99 Homes. Foto | Broad Green Pictures

99 Homes

Kritikeren Roger Ebert udråbte Ramin Bahrani til Amerikas næste store instruktør. Nu indfrier han alle forventninger med et mesterligt værk, der spidsformulerer finanskrisen og dens konsekvenser for helt almindelige mennesker.

Af Jesper Bo Petersen

”Der er kun plads til 99 på arken. Alle de andre stakler vil lide druknedøden,” hvisler boligspekulanten, der lever fedt og godt på andre folks ulykke.

Rick Carver er inkarnationen af USA som et finansielt helvede bygget på kynisme og grådighed.

USA kommer vinderne til undsætning, ikke taberne, siger han. Det er ikke ham, der smider folk på gaden, når de ikke længere kan betale. Det er ikke ham, der siger, at de gør sig skyldige i ulovlig indtrængen i deres egne hjem. Det er banken. Han er bare budbringeren. Siger han, mens han køber deres huse for en slik, udnytter systemet på enhver tænkelig måde. Og vinder. 

Det er en brutal logik, som Ramin Bahrani sætter billeder og følelser på i 99 Homes. Filmen er et uforsonligt anklageskrift mod den kapitalisme, der gennemløber alle facetter af det amerikanske samfund, ødelægger de 99 procent og kommer den ene procent til undsætning.

Rick Carver med hans leveregler, eufemismer og giftige pragmatik kan fremstå en anelse firkantet. Som satirisk, velformuleret venstreorienteret vrede. Men i vreden ligger der også en kinetisk, sort energi, der spidsformulerer finanskrise-USA, boligkrisen og dens konsekvenser for helt almindelige mennesker i thrillerens fortættede genreform. Og det er et mesterligt greb.

Thrillerbeat’et dunker på lydsiden og i kroppen og driver fra første indstilling filmen frem. Defaitistisk. Klipningen er stram. Bang, bang. Nådesløs. 

Bygningsarbejderen Dennis Nash, som dybest set er en daglejer, mister sin hyre, da entreprenørerne efter to ugers arbejde opgiver ævred. Så kan han ikke betale det månedlige afdrag på familiehjemmet, hvor han bor med sin mor og sin søn. Han redder trådene ud med retten. Tror han. Og så står han dér, djævlen, Rick Carver – og politiet.

Uretfærdigheden sætter sig i kroppen, og inden for de første fem minutter er man rørt til tårer.

Rådvild og i sine følelsers vold opsøger Dennis boligspekulanten, som ender med at tilbyde ham arbejde. De indgår en faustisk pagt, og pludselig er det Dennis, der som djævlens lærling står og stemmer forsvarsløse familiers dørklokker. Men i djævlens spil koster velstanden. Og det palæ, Dennis snart kan præsentere for sin uvidende mor og søn, er sjælløst.

Michael Shannon spiller Carver som en ægte sociopat, værre end nogen gangster. Modsat George Clooney i den beslægtede Up in the Air har han ikke givet op, han trives i og næres af mismodet. Et dæmonisk kraftcenter.

Andrew Garfield, der har smidt superheltekostumet, dirrer som Dennis med den indre konflikt mellem solidaritet, skyld og velstand helt uden på tøjet. Samspillet mellem de to – på en baggrund af socialt armod: motellet, hvor de pludseligt boligløse familier flytter ind – bliver en moralsk lignelse i sig selv. Laura Dern er gribende desperat som sin søns prinsesse og moralske offer. 

Meget sympatisk har Bahrani dedikeret sin film til den afdøde kritiker Roger Ebert, som udråbte Bahrani til den næste store, amerikanske instruktør. Dengang havde instruktøren excelleret med tre indfølte, empatiske portrætter af mennesker på bunden, taberne i bankerne og de succesriges øjne. Dem, der lever i udkanten.

Bahrani var og er en amerikansk neorealist. Hans skildringer af kapitalismens vugge dirrer af empati og solidaritet og et ublu humanistisk engagement. Han ser det store i det små. Det lagde han ikke på hylden i sin første film i større format, familiedramaet At Any Price, om en trængt far og en søn, der ikke vil overtage familielandbruget.

Og det har han heller ikke lagt på hylden i 99 Homes, men han har her ladet en social indignation, en vrede, komme til orde, som ikke mindst dramatisk har gjort underværker.

99 Homes bør stadfæste Roger Eberts ord.

Titel:
99 Homes

Land:
USA

År:
2015

Instruktør:
Ramin Bahrani

Manuskript:
Ramin Bahrani, Amir Naderi

Medvirkende:
Michael Shannon, Andrew Garfield, Laura Dern, Noah Lomax

Spilletid:
112 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
5. november

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
19. sep. 2016
Suburra

Suburra

Biografanmeldelse
13. sep. 2016
Chronic

Chronic

Biografanmeldelse
13. sep. 2016
I blodet

I blodet

Biografanmeldelse
24. aug. 2016
Sparrows

Sparrows

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten