Biografanmeldelse
16. nov. 2016
37
Joyce (Samira Wiley) flytter ind på dagen for Kitty Genoveses mord, men som de andre 37 vidner undlader hun at anmelde forbrydelsen. Foto | Federica Valabrega

37

Puk Grastens dystre debutfilm om en opsigtsvækkende mordsag er ikke fejlfri, men lover godt for dansk films fremtid.

Af Samina Jakobsen

Den 13. marts 1964 blev en ung kvinde brutalt myrdet og voldtaget i den rolige forstad til New York, Kew Gardens. Et helt boligkompleks hørte lydene og så delvist rædslerne – 37 vidner meldte sig efterfølgende, men ingen havde kontaktet politiet på den skæbnesvangre aften.

Den spektakulære sag affødte en voldsom selvransagelse i det amerikanske samfund, og adfærdsforskere begyndte at studere ”Genovese-syndromet” (opkaldt efter den myrdede Kitty Genovese). For hvordan kan man passivt og stiltiende acceptere uhyrligheder begået udenfor ens egen hoveddør?

Det er, hvad Puk Grastens debutfilm 37 forsøger at undersøge.

37, der er inspireret af de virkelige begivenheder, tager sit afsæt i tre dysfunktionelle familier, som bliver vidner til det brutale mord.

Niårige Billy bor med sin bror og sine kristne forældre, der har en noget aparte opdragelsesstil. Hver eneste gang Billy siger et pip, som kan tolkes i en forkert retning, bliver der arrigt krydset af på et skema på køleskabet. Tredje gang skal Billy tage et skilt på, hvorpå der står, at han har været en slem dreng, man ikke må tale til.

Tolvårige Debbie er flyttet ind hos sine bedsteforældre, da hendes mor har gjort noget utilgiveligt og sidenhen er flygtet. Debbie lider af tvangstanker og tæller hvert et skridt, hun tager, da hun kun har et vist antal til rådighed hver dag.

Seksårige Troy flytter ind i boligkomplekset med sine forældre samme dag, som forbrydelsen sker. Moren Joyce (spillet af Samira Wiley fra Orange Is the New Black) forsøger at skærme Troy mod faren, der ser det som sin pligt at opdrage sønnen til at være ligeså ”tough” som Muhammad Ali.

Via de tre børn tegner Puk Grasten et dystert billede af den amerikanske middelklasse. Råddenskaben nærmest driver ned ad væggene i de små lejligheder, og en forvrænget Lynch-stemning breder sig.

Selve sagen får ikke den store opmærksomhed og fungerer kun som en meget løs ramme om de uhyggelige stemninger, Puk Grasten maner frem. Den suggestive, visuelle stil benytter sig af stærke farver, som når hele bygningen blinker rødt, eller en mørk gang tones i et kraftigt grønt skær.

På lydsiden knirker og knager det i ejendommen. Vi hører overboens skænderier og gulvtramp og Debbies evige tællen skridt: ”2641, 2642, 2643 ...”

Den fortættede stemning bliver mere og mere intens, jo tættere vi kommer på tidspunktet for mordet.

Universet forvrænges yderligere, som når Debbie leger med sit dukkehus, og vi føres ind i de forskellige rum, ligesom vi føres ind i de forskellige familier. Eller når en syret, dragende montage mikser en tv-udsendelse om en ørn, der spiser sit bytte, med en astronaut i rummet og drengen foran fjernsynet.

Det er her, Puk Grasten er bedst og viser en ny og spændende vej for dansk film. Det er modigt at gå sin helt egen vej og forkaste den sædvanlige berettermodel.

Men der er også begynderfejl.

Replikkerne virker mere som kommentarer til publikum end egentlige samtaler, og visse pointer bliver overgjort. Det gælder især den politiske vinkel på den afroamerikanske familie, hvor faren gang på gang siger til sønnike, at han skal være hård for at kunne klare sig i det hvide middelklassesamfund.

Puk Grasten vil lidt for meget (hvilket dog er bedre end at ville for lidt). Er det en surrealistisk artfilm, en samfundskritik eller en undersøgelse af mordet på Kitty Genovese vi er vidne til?

Hvis det er det sidste, man er interesseret i, er Netflix-dokumentaren The Witness et bedre bud.

37 er ikke en sandfærdig fortælling, og man har da også senere fundet ud af, at Kitty Genovese ikke døde alene, at nogle af vidnerne faktisk ringede til politiet, og at mange kun hørte nogle svage skrig.

Men 30-årige Puk Grastens debutfilm kan noget andet. Den kan tænde et lys i det danske vintermørke for en mere legende og eksperimenterende tilgang til filmmediet, som vi i den grad har brug for.

Titel:
37

Land:
Danmark

År:
2016

Instruktør:
Puk Grasten

Manuskript:
Puk Grasten

Medvirkende:
Samira Wiley, Michael Potts, Maria Dizzia, Christina Brucato

Spilletid:
85 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
17. november

Relevante artikler

Streaminganmeldelse
08. nov. 2016
The Witness

The Witness

Interview
03. nov. 2016
”Du laver film som en mand”

”Du laver film som en mand”

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
19. mar. 2019
Ramen Shop

Ramen Shop

Biografanmeldelse
07. jan. 2019
Før frosten

Før frosten

Serieanmeldelse
19. okt. 2018
Making a Murderer – sæson 2

Making a Murderer – sæson 2

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten