Biografanmeldelse
18. juni 2014
22 Jump Street

Jonah Hill og Channing Tatum skruer op for homoerotikken i 22 Jump Street, der er et nummer sjovere end forgængeren.

Foto | Scott Garfield

22 Jump Street

En skæg buddy cop-spoof og en lejlighedsvist begavet toer, der tager pis på alt, den kommer i nærheden af, ikke mindst sig selv.

Af Jesper Olsen

Denne anmeldelse kunne egentlig bare have været en afskrift af en to år gammel anmeldelse af 21 Jump Street.

For opfølgeren, den overlagt fantasiløst betitlede 22 Jump Street, er mere eller mindre den samme film. Samme præmis, samme vibe, mange af de samme replikker og nærmest nøjagtigt samme historie.

I etteren blev det uduelige betjentpar Schmidt (Jonah Hill) og Jenko (Channing Tatum) sendt undercover i på en high school for at optrevle en narkoring, efter at en studerende havde overdoseret sig med det nye stof H.F.S. (Holy Fucking Shit).

I toeren er det på college, narkoringen skal infiltreres, og det nye stof, som har forårsaget en OD, hedder WhyPhy (Work Hard? Yes. Play Hard? Yes).

Ligesom sidst går det galt på alverdens måder for de to velmenende idioter, hvis homoerotiske bromance sættes på en ny prøve. Indtil alting så alligevel løser sig til sidst, og Schmidt og Jenko gen-genopdager kærligheden til hinanden.

Det er så nemt, som det kan blive, og det er selve pointen.

21 Jump Street fra 2012 var en spoof på 80’er tv-serien af samme navn, som meget passende fik fornemt og morsomt cameo-besøg af seriens stjerne, Johnny Depp. 22 Jump Street er en spoof på etteren, en tykt selvironisk og selvrefleksiv genreparodi. Og det meste af tiden er meta-legen ganske fornøjelig.

Instruktørerne Phil Lord og Christopher Miller (LEGO-filmen) vender vrangen ud på den ene (toer-)kliche efter den anden – lige fra åbningsresumeet (”previously on Jump Street...”), overtydelige forklaringer af historiens gang og anmassende underlægningsmusik over genbrugshandlingen, der forsøges skjult bag en masse bulder og brag takket være et mangedoblet budget.

Heldigvis vendes den spiddende satire også indad. For skønt 22 Jump Street tager strøm på den endeløse række af dovne, parasitære efterfølgere, der slår mønt på etterens succes, så ved den også, at den selv er en af slagsen. Ligesom sin forgænger trygler 22 Jump Street om ikke at blive taget alvorligt, ja, nærmest om ikke at blive set.

Som politichefen udtrykker det i en særligt utilsløret meta-monolog: Ingen forventede noget som helst af genoplivningen af Jump Street (han taler om den hemmelige undercoverafdeling på konkret plan og om 21 Jump Street på meta-plan), men Schmidt og Jenko havde held i sprøjten. Nu skal de bare gøre akkurat lige som sidst, og så bliver alle glæde. Også selvom det aldrig bliver lige så godt anden gang.

Det sidste har han nu ikke ret i.

Etteren var som et bobletyggegummi, der mistede smagen halvvejs, fordi den begyndte at blive for optaget af de intriger, den havde bedt os om ikke at tage seriøst. 22 Jump Street forbliver sjov hele vejen igennem takket være begavet og subtil meta-komik med fynd i onelinerne og jokes, man formentlig først vil ænse ved et gensyn. Pik og patter-humoren må man så åbenbart leve med.

Det der med at skabe en spændende historie går Lord og Miller ikke så højt op i, men der er – i modsætning til i forgængeren – lige akkurat tilstrækkeligt med overraskelser og smæk for skillingen til, at man ikke taber interessen undervejs.

Den var dog ikke gået uden et sæt skuespillere med den rette satiriske sans og selvironi. De homofile undertoner mellem Jonah Hill og Channing Tatum er blevet tydeligere, og deres kemi bærer mange scenerne. Hill er på kendt territorium som den lidt sørgelige, forsmåede tyksak, mens Tatum tydeligvis har en fest, når han udleverer både sig selv og andre Hollywood-hunks samt sin egen karakterkliche – den imbecile muskelmand, underligt elskelig på en naiv, hundehvalpet måde – med et hyleskægt resultat i flere scener.

Forrygende selvironisk er også den vrede rapper Ice Cube, der i en fyldigere rolle end sidst overspiller virkningsfuldt som Schmidt og Jenkos koleriske, brølende chef Dickson og turnerer sine replikker med kogende raseri og bitter sarkasme.

Det er skægt til det sidste, måske endda allerskæggest under rulleteksterne. Her præsenteres vi for snesevis af mini-trailere til potentielle efterfølgere, hvor de to undercoverbetjente sendes på alt fra dykkerskole til plejehjem.

Selvom det unægtelig vil undergrave meta-joken en smule, så tager jeg gerne et par efterfølgere mere.

Titel:
22 Jump Street

Land:
USA

År:
2014

Instruktør:
Phil Lord, Christopher Miller

Manuskript:
Michael Bacall, Oren Uziel, Rodney Rothman

Medvirkende:
Jonah Hill, Channing Tatum, Ice Cube, Amber Stevens, Peter Stormare, Wyat Russell, Nick Offerman, Jimmy Tatro, Jillian Bell

Spilletid:
112 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år

Premiere:
19. juni 2014

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
09. feb. 2015
Better Call Saul

Better Call Saul

Biografanmeldelse
21. jan. 2015
American Sniper

American Sniper

Biografanmeldelse
07. jan. 2015
Taken 3

Taken 3

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten